fallback

ЕС въведе нови правила за пътна безопасност и условия за автономните коли

Чрез новите мерки се очаква до 2038 г. да бъдат спасени над 25 хил. живота и да се избегнат поне 140 хил. тежки наранявания, изтъкват от ЕК

17:06 | 06.07.22 г.

От днес (6 юли) на територията на Европейския съюз ще започне да се прилага новият Регламент за общата безопасност на превозните средства. С него се въвежда набор от задължителни усъвършенствани системи за подпомагане на водача с цел подобряване на пътната безопасност и се установява правната рамка за одобряване на автоматизирани и напълно автономни превозни средства в Европейския съюз (ЕС), става ясно от съобщение на Европейската комисия (ЕК).

Новите мерки за безопасност ще спомогнат за по-добра защита на пътниците, пешеходците и велосипедистите в целия ЕС, като се очаква до 2038 г. да бъдат спасени над 25 хил. живота и да се избегнат поне 140 хил. тежки наранявания. 

Към днешна дата новите мерки за въвеждане на функции за безопасност в помощ на водача се отнасят за всички пътни превозни средства (т.е. автомобили, микробуси, камиони и автобуси), при които трябва да бъде налице интелигентно регулиране на скоростта, сигнализиране при заден ход с камера или датчици, предупреждение за внимание в случай на сънливост или разсейване на водача, устройства за записване на данни от инциденти, както и сигнал за аварийно спиране; за леки автомобили и микробуси - допълнителни функции като системи за поддържане на лентата за движение и автоматизирано спиране; за автобуси и камиони - технологии за по-добро разпознаване на възможни мъртви зони, предупреждения за предотвратяване на сблъсъци с пешеходци или велосипедисти и системи за следене на налягането в гумите.

Правилата ще се прилагат първо за новите типове превозни средства, а от 7 юли 2024 г. — за всички нови превозни средства. Някои от новите мерки ще бъдат разширени, за да обхванат различни видове пътни превозни средства до 2029 г.

Въз основа на Регламента относно общата безопасност през лятото ЕК планира да приеме технически правила за автоматизирани и свързани превозни средства, по-специално с акцент върху автоматизираните превозни средства, които заменят водача по автомагистрали (трето ниво на автоматизация), и превозни средства изцяло без водач като градски совалков превоз или роботизирани таксита (четвърто ниво на автоматизация).

автономни

„Регулиране на скоростта, поддържане на лентата за движение и автоматизирано спиране — нашите автомобили са все по-автоматизирани. С новия законодателен акт за безопасността на превозните средства, който влиза в сила от днес, Европа гарантира, че тази технология подобрява ежедневието на нашите граждани и че автомобилната промишленост разполага с предвидима и сигурна рамка, в която да разгърне новаторски технологични решения и да поддържа конкурентоспособността си в световен план“, изтъква еврокомисарят по въпросите на вътрешния пазар Тиери Бретон.

През 2018 г. ЕК представи преразгледания Регламент относно общата безопасност. Правилата бяха насочени към необходимостта от подобряване на безопасността на превозните средства и пътната безопасност, като се има предвид, че проучванията показват, че човешките грешки са фактор при 95 % от произшествията. Впоследствие Европейският парламент и държавите членки на ЕС приеха регламента през ноември 2019 г. Оттогава ЕК въведе поредица от свързани регламенти за изпълнение, обхващащи различните мерки за подпомагане на водача, въведени с регламента.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:37 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още