fallback

Европейското царство на електромобилите Норвегия се сблъсква със спад в търсенето

Новите регулации за емисиите и по-високите данъци отблъснаха много от кандидат-купувачите в Норвегия през първия месец на годината

16:43 | 06.02.23 г. 3

В Норвегия делът на електрическите превозни средства от общите продажби на нови коли през януари се е свил до 76,3% спрямо 90,5 на сто година по-рано. Продажбите през първия месец на годината се оказаха анемични поради въвеждането на по-строгите регулации относно автомобилните емисии и повишаването на данъците, което отблъсна някои кандидат-купувачи, съобщава Clean Technica.

Общият обем на продажбите на леки коли в скандинавската страна е бил едва 1860 броя, под 5% от продажбите за декември – най-ниското ниво от над 60 години насам.

Най-продаваният модел в страната за януари е бил Volkswagen ID.Buzz.

Делът на изцяло електрическите коли достига 66,5% срещу 9,8% за плъгин хибридите. Преди година съотношението беше 83,7% срещу 6,8 на сто.

Новите политики в Норвегия засягат както плъгин хибридите, така и обикновените хибриди, като последните са засегнати много по-сериозно. Например превозните средства, работещи само с бензин (с относително високи въглеродни емисии), сега се облагат с много по-висок данък. Това е причината, поради която през декември продажбите на бензинови коли са достигнали 2503 броя спрямо 36 броя за януари.

Дял на различните видове задвижвания при продажбите в Норвегия през януари. Източник: Clean Technica

За най-популярните и достъпни електромобили разходите за купувачите нарастват с около 5% спрямо времето преди покачването на данъците. За един средно голям SUV, особено популярен в Норвегия, разходите се увеличават с между 8 до 10%. Това е сравнително лека тежест в сравнение с всички други задвижвания.

За повечето кандидат-купувачи на автомобили, които така или иначе се сблъскват с период на изчакване за доставка от 6 до 12 месеца, тези нови правила - след като бъдат "усвоени" - дори трябва да увеличат допълнително налагането на елкетромобилите. Така или иначе в момента е налице ситуация, при която резултатите от декември и януари бяха оформени не от търсенето, а от предлагането, тъй като производителите заложиха на ценовите отстъпки, за да привлекат клиентите.

Класиране на моделите по обем на продажбите. Източник: Clean Technica

Най-продаваните електромобили

Електрическият модел на Volkswagen AG ID. Buzz оглави продажбите за януари с 210 броя, следван от своя роднина – ID.4 с 204 продажби. Трети е Skoda Enyaq със 122 продажби. На четвърто място е Mazda MX-30 със 121 продажби, следвана от VW ID.3 със 109 продажби. Шеста позиция заема Toyota Proace с 97 продажби. Останалите места до номер 10 принадлежат на Toyota BZ4X (92 продажби), Volvo XC40 (62 продажби), Audi e-tron (58 продажби) и Volvo C40 (46 продажби).

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:43 | 06.02.23 г.
fallback
Още от Новини виж още