Растящите лихвени проценти неминуемо ще оскъпят лизинга при автомобилите, предупреждава експертът в сферата на превозните средства Калоян Желев в ефира на Bulgaria ON AIR.
Наблюдава се покачване на разходите по лизинг на автомобили, най-вече в страните от Западна Европа, изтъква Желев. „У нас нивата а малко по-ниски, но е въпрос на време те да се изравняват“, посочва той, добавяйки, че това ще се усети до края на годината.
Лизингът на автомобилите поскъпва, без значение дали тук става въпрос за нови или употребявани превозни средства. „Логиката е финансова, не автомобилна“, подчертава експертът.
По думите на Желев това не е български тренд, а общоевропейски.
Той поясни, че автомобилният пазар на България е силно раздвоен между употребявани и нови автомобили, като акцентът пада върху употребяваните. Това се дължи на ниската покупателна способност на българина. Желев подчерта високата средна възраст на българския автомобилен парк – над 20 години, най-високата в Европа.
Гостът посочи, че България е напът да достигне нивата на продажби на нови коли от 2019 г., но това не променя тенденциите, тъй като представлява наваксване на натрупаното по време на пандемията търсене.
Желев засегна и темата за декарбонизацията и популяризирането на електромобилите в България, изтъквайки, че въглеродният отпечатък на електрическите моли е по-малък от този на традиционните автомобили, но преимуществото не е толкова голямо и проблемите, които те създават, не са толкова по-малко от тези, които решават.
„Ние, изоставайки и от тази тенденция, ще имаме тежката задача да проведем един обществен разговор и да премислим решенията. Хубаво е да обсъдим какво изобщо правим с моторизацията в България. Механичното пренасяне на решения е невъзможно, защото обстоятелствата са различни. Нека си дадем сметка, че автомобилите пренасят на колелата си обществените ни отношения. Досега не съм чул в България да се проведе качествен обществен дебат за това какво е състоянието ни и къде ще бъдем", изтъква още Желев.
Той обърна внимание и на факта, че по българските пътища се движат както много луксозни коли, така и силно занемарени превозни средства. „Виждате масово да се движи автомобилен отпадък. Това е част от диспропорцията. В България концентрацията на нови автомобили е само в София. При употребяваните автомобили нещата са доста по-балансирани", заяви Желев.
Целия разговор може да проследите на сайта на Bulgaria ON AIR.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа