IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Германската автомобилна индустрия е заплашена от кална война

След появата на подозрението в картел обвинените страни стават взаимно подозрителни и се появяват все повече конспиративни теории

12:32 | 28.07.17 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Снимка: Ройтерс</p>

Снимка: Ройтерс

В корпоративните централи във Волфсбург, Щутгарт и Мюнхен цари огромна нервоност. Откакто автопроизводителят Volkswagen, заедно с дъщерните си дружества Audi и Porsche, както и Daimler и BMW са под подозрение за картел, между компаниите расте напрежението. В продължение на години мениджъри от концерните редовно са се срещали в рамките на т. Нар. „петорки“ и евентуално са нарушавали законите за конкуренцията чрез споразумения и наговаряния. Сега между управителните съвети на производителите цари дълбоко подозрение, поясняват пред FAZ източници за водещата индустрия на Германия.

През миналата година тя е давала работа на 808 000 служители в Германия и е генерирала приходи за 404 млрд. евро, което я прави най-големият по оборот бранш в страната. 

Сега паралелно с недоверието растат и предположенията, подозренията и обвиненията. Иначе как може да се обясни, че във вторник спекулациите засегнаха отново две познати отдавна имена в бранша, които изскочиха на преден план и веднага след обявяването на скандала с Дизелгейт на VW – патриархът на Volkswagen Group Фердинанд Пиех и неговият дългогодишен главен изпълнителен директор Мартин Винтеркорн.

Фактът, че двамата са свързвани с разкритията за нелегални договорки и с доброволните показания на VW и Daimler в органите по конкуренция, се обясняват от наблюдатели единствено с факта, че през годините Пиех и Винтеркорн работеха в много тясно сътрудничество, а днес в рамките на Дизелгйет се представляват от една дузина адвокатски кантори. Битката на адвокатите в крайна сметка се свежда до отхвърлянето на каквато и да е отговорност.

Докато компаниите не поднесат някакви факти за дейността си, е идеално време за теоритиците на конспирацията. Пиех и Винтеркорн са знаели всички клюки в групата... кой знае какво са снесли на разследващите дизеловия скандал в Германия и САЩ? Дали доброволните показания на VW не са само превантивна предпазна мярка? След като американските власти разкриха, че дизеловите двигатели са били систематично манипулирани при редица модели на VW и Audi чрез използване на нелицензиран софтуер, който да прикрие прекомерните емисии вредни газове, групата постави всички правила и системи за контрол на преглед. VW все още не е официално коментирала съобщенията в медиите за доброволните си показания, както и последните спекулации. Журналистите, които повдигат темата пред мениджмънта във Волфсбург, получават само лека усмивка или поклащане на главата.

Компанията от петорката, която трябва да се страхува най-много и може да понесе най-големи щети, е BMW. Базираният в Мюнхен автомобилен производител, не е докладвал доброволно на властите. А в седалището на концерна в Петуелринг се чудят защо все още федералната антикартелна служба или служители на европейския орган не са дошли в Мюнхен на проверка, въпреки че концерните от Волфсбург и Щутгарт са дали показания преди година. BMW не оспорва, че са се състояли срещи на служители от развойните поделения на петорката в продължение на много години. Напротив, с удоволствие компанията е интегрирала тази практика и в работните групи на Асоциацията на автомобилната индустрия (VDA).

Но член на картела за прикриване на измамите с Дизелгейт компанията не е била.  Без да се колебае, тя твърди, че "превозни средства на BMW Group не са манипулирани". Също така и технологията за отстраняването на замърсителите се различавала от тези на другите четири компании. „За разлика от други производители при дизеловите автомобили на BMW Group има комбинация от няколко компонента за контрола на емисиите отработени газове". 

Според компанията при нейните дизели системата за добавяне на AdBlue е комбинирана с каталитични конвертори, което намалява в достатъчна степен отделяните азотни съединения и напълно покрива изискванията на Euro 6.

Главният изпълнителен директор Харалд Крюгер и мениджърът Маркус Дойсман са гарантирали на служителите по време на извънредно събрание през миналата седмица, че компанията е чиста по отношение на тези обвинения. Въпреки това се очаква компанията от Мюнхен да започне собствено разследване, знаейки, че с доброволните показания VW и Daimler имат поне година преднина. Говори се, че BWM вече е назначила и адвокатска кантора, която да провери най-малкото редица имейли, протоколи от разговори и други документи. Става дума за десетки милиони източници на данни.

Междувременно стана ясно, че BMW e прекратила преговорите с Daimler за бъдещи партньорски проекти, след като стана ясно, че конкурентът ѝ сам е докладвал на властите за картелни договорки между най-големите автомобилни производители в Германия. Информацията е на Suddeutsche Zeitung, който се позовава на добре информирани източници от автомобилната промишленост.

Директорският борд на BMW обмислял дали изобщо да не скъса отношения с Daimler, с която от години си партнират при разработването на някои компоненти и при съвместното договаряне с поддоставчици. Няма да бъде прекратен обаче съвместният проект с Daimler, VW и Ford за изграждане на зарядни станции за електромобили и водородни автомобили, твърди вестникът.

Решението на Daimler да разкрие възможните картелни договорки с VW, Audi, BMW и Porsche „тотално е уронило" доверието на баварците в досегашния им партньор, пише медията. По още непотвърдени данни цялата история е била разкрита именно от производителя на Mercedes - ход, който по европейските правила вероятно ще му гарантира имунитет.

Главният изпълнителен директор на Daimler Дитер Цетше коментира, че не е разговарял с колегата си от BMW Харалд Крюгер от седмица, но че очаква сътрудничеството между двете компании да продължи.

От 2008 конкурентите в премиум сегмента правят заедно поръчките си за различни компоненти, като чистачки и гуми, от които спестяват близо 2 милиарда евро всяка година.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:17 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 8 rate down comment 0
Hahoto
преди 6 години
Мале-мале, картели, дизелгейти, тайни договорки.... Ако някой се порови още по-надълбоко, какви ли г.Овна още ще изкочат от немската кочинка и от "честните" германски бизнесмени, които инак така хубаво ни поучават на демокрация, честност и братство :) Мда и кога ЕС ще глоби германците за дизелгейт, като щатите, щото нещо се ослушват май европейските бюрократи. Ако беше станало в български завод, отдавна камък, връз камък, да са го сринали....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още