fallback

Заради мръсния въздух Париж засилва борбата с дизеловите автомобили

48 хил. души на година умират във Франция заради заболявания, причинени от замърсяването на въздуха

18:40 | 30.05.18 г. 5

Снимка: Ройтерс

От тесните улици на Монмартр до внушителното величие на Триумфалната арка и изобразителното изкуство, изложено в Лувъра, Париж има репутацията на град на красотата и културата.

Затова е жалко, че изпаренията от дизелови двигатели често са толкова гъсти, че човек може да усети вкуса им, пише ВВС.

Градът е пренаселен, булевардите му често се задушават от трафика, а въздухът му е силно замърсен. Понякога е трудно да се видят паметниците му заради маранята.

Кметът на Париж Ан Идалго постави борбата със замърсяването в центъра на вниманието на администрацията си. Стратегията й включва премахване на старите и на дизеловите автомобили, като в същото време се предоставят щедри субсидии за други форми на транспорт.

Тази политика не се ползва с универсална популярност. Тя е изправена пред противопоставянето на групи автомобилисти и дори на местни политици. Но тъй като градове в цяла Европа се борят със сходни проблеми със замърсяването, това може да се превърне в модел за тях.

Опасен въздух

Според изследване, осъществено през 2016 г. от Френската национална здравна агенция, замърсяването на въздуха е причина за смъртта на 48 хил. души на година във Франция.

Париж беше обхванат от няколко смога в последните години, особено през зимата. Макар че автомобилите не са изцяло отговорни за мръсния въздух, те играят много значителна роля.

В най-лошите периоди властите експериментираха с извънредни мерки, като забраниха на една на всеки две коли да влиза в града и намалиха ограниченията за скорост. В последно време беше въведена по-изкусна схема, известна като Crit'Air.

Сега колите се класифицират според емисиите, които произвеждат, и се движат с цветни стикери. Това позволява на властите да издават насочени забрани срещу най-замърсяващите коли. Други френски градове, включително Гренобъл, Лион, Страсбург и Тулуза, се присъединиха към усилията.

Но несъмнено дългосрочната стратегия е по-значима. Градът опитва стъпка по стъпка да се отърве от дизеловите автомобили и да убеди хората да използват друг вид транспорт.

Забрани и глоби

До момента властите в Париж са въвели забрана за всички конвенционални коли, произведени преди 1997 г., да влизат в центъра на града в работните дни между 8 и 20 ч. Дизеловите автомобили, регистрирани преди 2001 г., също са забранени. Водачите, които нарушават забраните, са изправени пред тежки глоби.

Догодина ограниченията ще бъдат разширени и ще включват дизеловите коли, регистрирани преди 2005 г. След това ограниченията ще продължат на етапи. Дизеловите автомобили трябва да бъдат забранени напълно през 2024 г., а колите, които се движат на бензин, ще бъдат спрени изцяло през 2030 г.

Това е по-агресивна стратегия от тази на властите в Лондон, които засега не са въвели забрана за старите и мръсни автомобили, като вместо това им налагат по-високи такси за влизане в центъра на града.

Освен това Париж постепенно стеснява наличното пространство за колите за сметка на по-широки бус ленти и велоалеи. 3-километрова отсечка, която преди време беше голяма транспортна артерия по поречието на река Сена, експериментално беше затворена за трафик през 2016 г. и остава забранена за движение.

Големи стимули

По-рано тази година градският съвет в Париж разшири вече щедрия пакет от субсидии, целящи да насърчат хората да избират други форми на транспорт.

Парижани могат да получат помощи до 600 евро за закупуването на колело, да получат карта за градския транспорт или да се присъединят към програма за споделяне на автомобил, но само ако се съгласят да се откажат от колите или мотоциклетите си. Малките фирми могат да получат помощ до 9 хил. евро за покриване на разходите си за закупуване на електрически камион или автобус.

Освен това съществуват значителни субсидии, които помагат на таксиметровите шофьори да купуват екологични автомобили и субсидират инсталирането на станции за зареждане на електромобили.

Човекът, който контролира всичко това, е заместник-кметът Жан-Луи Мисика. В пищния си кабинет в Градския съвет той обяснява, че е доволен от драстичните действия.

„Намираме се в извънредно положение, промяната към чист транспорт и намаляването на броя на колите са неотложни. Трябва да направим нещо, това е въпрос на обществено здраве“, казва Мисика.

Той смята, че стратегията му ще е от полза и за икономиката на Париж, защото според него намаляването на трафика и на замърсяването ще направи града по-привлекателен за бизнеса, който в противен случай ще се насочи към други места.

Градът обаче се натъкна на едно от големите си препятствия. Знаковата му програма за наемане на колелаVélib, копирана от градове в цял свят след задействането й през 2007 г., се сблъска с проблем.

Миналата година нов оператор, компанията Smovengo, спечели договора да осигурява услугата в идните 15 години. Но опитите й да въведе нови, високотехнологични електрически велосипеди до момента са съпътствани от проблеми. Скандалът беше наречен Vélibgate от френските медии.

Съпротива на автомобилистите

Но не всички са съгласни с мерките за ограничаване на автомобилите. Жулиен Константи е адвокат, който представлява група автомобилисти – Френската федерация на гражданите-автомобилисти.

Докато управлява собствения си автомобил, огромен Chevrolet от 1979 г., по задръстените улици на Париж той разказва, че политиката дискриминира хора, които не могат да си позволят да заменят старите си автомобили.

Факт е, че някои други европейски градове показаха подчертан интерес към премахването на колите. Осло и Мадрид, например, планират да забранят достъпа до центъра на града за автомобили в идните няколко години. Хамбург също предприема действия да се отърве от старите коли.

На фона на усилията на градовете в Европа да отговорят на стандартите на ЕС за качество на въздуха вероятно много други също ще въведат сходни ограничения. Така че местните жители и бизнесът в градски райони в Европа може би скоро ще трябва да усвоят нови начини за придвижване.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:12 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още