fallback

Handelsblatt: България продължава битката за завода на Volkswagen

Ще бъдем най-лоялният партньор на най-големия автомобилен гигант в света, твърди пред медията премиерът Бойко Борисов

20:20 | 06.08.19 г. 6
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

България не се признава толкова бързо за победена в конкуренцията за новия завод на германския автомобилен концерн Volkswagen. Страната от ЕС смята, че има добри шансове все пак да спечели договора от Волфсбург за проекта за милиарди евро в близост до столицата София.

„България е по-добро местоположение за завод от всяка друга страна в региона по отношение на инвестиционния риск", заявява премиерът на страната ни Бойко Борисов в писмено изявление пред влиятелния икономически всекидневник Handelsblatt. Той е убеден, че бъдеща инвестиция на Volkswagen в България ще бъде положителна за цяла Източна Европа. „Това ще доведе до синергии за всички страни в региона“, казва той.

60-годишният премиер изброява като ключови предимства на страната си според него конкурентната данъчна система, удобните за бизнеса регулации и държавна помощ, съчетани с добри транспортни връзки и ниски разходи за труд.

Борисов обещава да изчерпа всички възможности за субсидии – в полза на VW. „Българското правителство предложи на Volkswagen максималната допустима държавна подкрепа в стриктно съответствие с европейското законодателство, както е определено от Европейската комисия за региона", твърди Борисов.

От около година Volkswagen се опитва да вземе решение за изграждането на новия си автомобилен завод.

„Продължаваме да бъдем в отворен процес по подбор. През последните месеци прегледахме различни опции за местоположението на новия ни завод. Сега има кратък списък с предпочитани места. След фазата на разследване сега следва фазата на преговори с оставащите кандидати“, заяви във Волфсбург говорител на VW във вторник. През последните седмици се появиха многократни спекулации, позоваващи се на източници от концерна, се възможно турско местоположение в западната част на страната близо до Измир има най-добри перспективи за спечелване на договора от Volkswagen.

Първоначално в надпреварата са цели десет локации в три източноевропейски страни и в Турция. В последния кръг вече има две локации - в България и Турция. Новият завод, подобно на фабриката в словашката столица Братислава, ще се превърне във фабрика за няколко марки на VW Group. Например, чешкият филиал на чешката марка Skoda се нуждае от нови производствени мощности, но и VW има нужда от нови линии за производството на Passat.

Заводът в Емден в Източна Фризия, където в момента се сглобява моделът Passat, трябва да бъде напълно преобразуван в производство на електрически автомобили. VW Passat и Skoda Superb се произвеждат на базата на общ конструктивен комплект ("платформа"). Следователно и двата автомобила в бъдеще ще се произвеждат в една фабрика.

Най-късно до началото на септември Надзорният съвет на VW трябва да реши къде ще бъде обектът. „Състоянието на нещата е, че няма окончателно решение на надзорния съвет", заяви наскоро пред DPA премиерът на Долна Саксония Щефан Вайл (SPD), който също е част от Надзорния съвет на VW. „Разбира се, независимо как се вземе това решение, това ще бъде икономическо, а не политическо решение", добавя Вайл. Но поради ограничените демократични права в Турция един евентуален нов завод на VW край Измир се смята за политически противоречиво решение. България предлага на VW голяма индустриална зона извън столицата София, близо до летището. Бившото място на стоманодобивна фабрика принадлежи на българската „Първа инвестиционна банка“ и австрийската компания за недвижими имоти Soravia. Някои проблеми, като замърсяването на почвата от бившите стоманодобивни инсталации на обекта, са лесно разрешими.

Това се потвърждава и от Матиас Колбекер, архитект и управляващ директор на семейния бизнес на Schwarzwald Kohlbecker Gesamtplan със 170 служители. Неговата компания е изградила много автомобилни заводи за Daimler, Audi и Jaguar Land Rover. „Парцелът може да бъде преустроен и по този начин също да се използва без ограничения за търговски цели", казва пред Handelsblatt 53-годишният архитект, който е пряко ангажиран с планирането на имота като възможен завод на VW. 

Българският премиер Борисов рекламира страната си със силна национална индустрия за поддоставчици. „На лична среща получихме уверението на премиера, че ще направи всичко, за да получи инвестицията", каза Любомир Станиславов, изпълнителен директор на Автомобилния клъстер в България. „Ако Volkswagen стане първият подобен инвеститор у нас, групата почти сигурно ще получи ексклузивен статут".

Консерваторът Борисов,  за трети път премиер в България, възхвалява допълнителните предимства на собствената си страна. „Основното предимство на България е постоянното подобряване на бизнес средата в сравнение с други страни от региона", подчертава той пред германската медия.

Така например данъчната система била изключително опростена. Балканската страна  има „плосък данък" от десет процента – корпоративна ставка и ДОД.  Но има и други данъчни облекчения. „Данъкът върху дивидента върху този вид инвестиции е нулев в страната", казва Борисов.

Председателят на консервативната управляваща партия ГЕРБ също така има добри отношения с германския канцлер Ангела Меркел. Наскоро правителството в София подкрепи избора на Урсула фон дер Лайен за нов председател на Европейската комисия.

За базираната във Виена Soravia изграждането на завод на VW би бил най-големият проект в дългата ѝ история. „Обемът на инвестициите варира между 1,4 и 1,5 милиарда евро", казва директорът за Югоизточна Европа Хано Соравия пред Handelsblatt. Групата с 1500 служители в момента има проекти на обща стойност 1,5 милиарда евро.

Браншови експерти са сигурни, че скоро ще има решение за местоположението на новия завод на VW. „Не съм получил отказ", казва само Хано Соравия. VW е натоварила с търсенето международния доставчик на услуги в  сферата на недвижимите имоти Jones Lang LaSalle.

В крайна сметка новият завод би могъл да изникне край София много бързо. „Заводът и инфраструктурата могат да бъдат изградени за 18 месеца", заявява Soravia. „След една година и половина можете да строите колите", потвърди и архитектът Колбекер. В поверителен документ, достъпен за Handelsblatt, периодът на сложната процедура за одобрение в България възлиза на между 180 до 210 дни.

България, една от най-бедните страни в ЕС, си е поставила за цел по-нататъшното разширяване на автомобилната индустрия. Според данни на правителството вече 250 съществуващи компании в автомобилната индустрия с 65 000 служители са генерирали през миналата година годишен оборот от над 5,5 милиарда евро.

Еуфорията на Борисов е голяма. Той обещава да покаже на Volkswagen, че ще бъде „най-лоялният партньор на най-големия автомобилен гигант в света“. Премиерът се позовава на добрите условия за германските инвеститори. „Нашето бъдещо сътрудничество с Volkswagen и други германски компании е гарантирано от най-добрите търговски и икономически отношения, които постигнахме в рамките на ЕС", подчертава той.

Според правителството германските компании, включително доставчици за автокомпаниите като Leoni и Mahle, дават работа на 35 300 души в България. Германските компании биха генерирали повече от четири процента от нетната икономика на страната.

През миналата година износът за Германия нарасна с над 16 процента до 8,2 милиарда евро. Според източници от индустрията в момента  автомобилната индустрия в България генерира около десет процента от брутния вътрешен продукт.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:09 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още