fallback

Стартъпът, който без никакви приходи е по-скъп от Ford

Nikola се опитва да превърне поне част от своите необвързващи поръчки в обвързващи, за да получи аванси по тях

15:25 | 12.06.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Шумът около електрическата мобилност досега имаше едно име: Tesla. Сега е добавено второ: Nikola. Стартъпът е на борсата от края на миналата седмица - и оттогава цената на акциите премина няколко граници. По едно време компанията струваше цели 34 млрд. долара, а сега оценката е около 26 млрд. долара.

Това е особено забележително, тъй като компанията досега не е спечелила нито цент и дори все още не е продала нито един автомобил. Плановете обаче са изключително амбициозни. В това отношение също е логично компанията да се казва Nikola. Това е първото име на същия онзи известен изобретател Никола Тесла, чието фамилно име трябваше да служи на много успешния конкурент – компанията на Илон Мъск Tesla.

Nikola иска да революционизира пазара на камиони и пикапи с електрически и водородни двигатели. Първоначално акцентът е върху логистични компании и доставчици като Amazon и UPS, които искат да намалят емисиите на въглероден диоксид от транспортния си флот.

Тази година стартъпът си е поставил за цел да генерира приходи в размер на... нула долара. През 2023 г. се очаква те да достигнат 1 милиард долара. Досега компанията е предоставила само няколко прототипа и необвързващи прояви на интерес от потенциални клиенти. Има и планове за фабрика и мрежа за водородни станции за следващите години. Целта: още през следващата година трябва да бъдат изградени камиони с електрическо задвижване за пътуване на по-къси разстояния, а по-важните хибридни модели трябва да последват през 2023 година.

Фабриката в американския щат Аризона - която все още не съществува - трябва да бъде напълно натоварена през 2028 г. и след това да произвежда по 45 000 превозни средства годишно. Според Bloomberg Nikola е натрупала загуба от приблизително 188 милиона долара, откакто е започнала дейност преди около пет години.

На този фон борсата оценява Nikola по-скъпо, отколкото Ford, например. Казано накратко: почти 120-годишната компания очаква приходи от 115 милиарда евро тази година. Това показва до каква степен инвеститорите предпочитат доставчици на електрически превозни средства пред производителите на традиционни автомобили. Цената на акциите на Tesla и китайския конкурент Nio се удвои през тази година въпреки причинената от коронавируса криза, докато цените на компании като Volkswagen или General Motors се сринаха.

Една от причините за рязкото покачване на цената на акциите на Nikola вероятно е съобщението на изпълнителния директор Тревър Милтън, че има планове за електрически пикап, наречен Badger. Необвързващите предварителни поръчки ще бъдат пуснати скоро, поясни той. Пикапите са най-печелившата част от автомобилния пазар в САЩ.

При това даже не е сигурно дали пикапът всъщност ще се появи на бял свят.. Проспектът за IPO гласи, че Nikola ще се концентрира върху камионите и че Badger няма да бъде построен, докато Nikola не намери „установен партньор“ за него. Но сега Милтън звучи така, сякаш Nikola ще свали лидера на пазара на пикапи Ford и неговия Model 150 от трона в САЩ.

Засега според Nikola има около 14 000 необвързващи предварителни поръчки на стойност десет милиарда долара. Сред тях е пивоварната Anheuser-Buch, която е резервирала 800 хибридни камиона. Ръководството на Nikola се опитва да преобразува част от тези поръчки в задължителни поръчки - и след това да получи първите авансови плащания. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:20 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още