fallback

Европейският пазар на автомобили показва признаци на възстановяване

През май намаляването на продажбите е с 52%, но понижението е по-ниско от априлското, за България е отчетен спад от 69%

10:35 | 17.06.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Жертва на пандемията от новия коронавирус, автомобилният пазар в Европа се е свил през май с 52,3 на сто спрямо същия месец на миналата година. Въпреки че това е най-лошият май откакто Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) започна да следи данните през 1990 г., това все пак е подобрение спрямо 78% понижение през април - благодарение на отварянето на магазините за коли в редица страни.

Точната форма на потенциално възстановяване все още не е ясна, тъй като производителите на автомобили - от Volkswagen AG до Fiat Chrysler Automobiles NV се подготвят да обявят резултатите за вероятно опустошителното си второ тримесечие. В САЩ Ford Motor Co. прогнозира загуба от 5 милиарда долара за трите месеца до юни.

От бранша се надяват, че това лято потребителите ще предизвикат оживление на пазарите,  като пътуват за почивката си с автомобили, вместо да летят до далечни дестинации. Клиентите в САЩ купуваха засилено джипове и камиони през май, което доведе до възстановяване на продажбите.

Друг положителен сигнал идва от Китай, където през миналия месец продажбите на автомобили се повишиха за първи път от почти година. Регионът се превърна в силен фокус за европейските автомобилни производители, които се надяват по-добрият бизнес там да компенсира слабите продажби у дома.

Данните на ACEA показват спад на продажбите с 43% през първите пет месеца на годината, което е ясен знак, че възстановяването ще отнеме известно време. Очаква се продажбите на автомобили в Европа да намалеят с една пета през 2020 г., твърди Майкъл Дийн от Bloomberg Intelligence.

Всички европейски страни отчитат двуцифрени процентни спадове през миналия месец, въпреки че някои се справиха по-добре от други. Регистрациите в Германия са намалели с около 50%, докато в Испания има срив от 73%.

За България понижението е от 69% - от 3641 продадени нови коли през май 2019 г. до едва 1127 нови регистрации година по-късно. За първите пет месеца страната ни отчита спад от 47,7 на сто.

Междувременно компаниите намаляват разходите, когато е възможно. Френската Renault SA обяви през май, че ще намали персонала си в световен мащаб, докато германският автомобилен доставчик ZF Friedrichshafen AG заяви, че планира да съкрати до 15 000 работни места.

Европейските правителства се опитват да подкрепят търсенето с помощта на стимулиращи програми, макар че не всички са насочени директно към автомобилната индустрия. През миналата седмица Германия обяви пакет от 130 милиарда евро, фокусиран върху намаляване на данъка върху добавената стойност и субсидии за закупуване на електрически автомобили, като избегна по-широкообхватните стимули за купуване на автомобили, изисквани от индустрията. За разлика от Германия правителството на Испания обяви тази седмица програма за 3,75 милиарда евро, специално за автомобилната индустрия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:40 | 10.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още