fallback

Пандемията предоставя място за развитие на онлайн търговията с автомобили в САЩ

Въпреки възможността, големите компании в бранша трудно ще отстъпят от пазарния си дял на фона на големите инвестиции, които се изискват за стартиране на бизнес

22:24 | 03.08.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

След като години наред онлайн търговците на автомобили се разглеждаха като компонент от едно евентуално бъдеще на индустрията, пандемията от коронавирус успя да ги постави във фокуса на американския пазар.

Налице е надпревара за инвестиции в платформи за дигитална търговия, специално разработени за продажби на автомобили. Без достатъчно „дълбоки джобове“ много от изплуващите на повърхността стартъп компании, които се опитват да излязат като победители от състезанието, вероятно ще се провалят, пише в свой анализ Ройтерс.

„Тримата големи играча в бизнеса с онлайн продажба на автомобили ще продължат да нарастват значително, но ще бъде трудно за други компании да намерят място сред тях“, коментира ситуацията Тоби Ръсел, изпълнителен директор на Shift, която планира листване, за да се присъедини към своите конкуренти от Carvana и Vroom на борсата по-късно през настоящето тримесечие.

Според Ръсел за първоначален тласък при борбата за пазарен дял са необходими инвестиции в размер на стотици милиони долари, а това начинание е трудно, особено когато трябва да се изгради технологията. 

Онлайн продажбите все още представляват едва около 1% от общите, възлизащи на 840 млрд. долара срещу около 40 милиона употребявани автомобили годишно в САЩ. Но след като през март редица американски щати предприеха строги ограничителни мерки за социално дистанциране и наложиха блокади заради COVID-19, предимството на дигиталните платформи излезе на фокус.

И инвеститорите виждат възможност в този тренд. Акциите на Vroom поскъпват двойно спрямо тяхната стойност от 8 юни. Пазарната стойност на Carvana е близо до тази на американския автомобилен производител Ford Motor, а дружеството за онлайн търговия на автомобили тепърва ще представи своите финансови резултати.

Априлско проучване на CarGurus Inc, онлайн пазар на нови и употребявани автомобили, установява, че 61% от хората, които купиват автомобили, са отворени за продажби онлайн. Това е значително повече от отчетените 32% преди пандемията.

Но продажбите на превозни средства онлайн без физическо посещение на даден шоурум изискват много повече от едно просто привлекателно дигитално приложение.

Carvana посочва, че е похарчила 2 млрд. долара от 2013 г. досега, за да разгърне своята дигитална мрежа, включваща разходи за развитие на технология за оценка на автомобилите при онлайн търговия, финансиране на кредити, доставка до домовете и др.

„Струва скъпо да се изгради изцяло нова верига на доставка, която покрива цялата страна и поддържа десетки хиляди коли“, споделят от Carvana.

Досега конкурентната Vroom е похарчила около 1 млрд. долара за своята онлайн платформа и съответния инвентар. Компанията се надява някой ден да използва и платформата за продажба на авточасти или застраховки, или да служи като пазар за по-малки автомобилни търговци, твърди изпълнителният директор Пол Хенеси.

Vroom би могла да предостави на по-малките дилъри услуги за обновяване, логистика и голям брой потенциални купувачи на автомобили - срещу заплащане.

Трите основни онлайн търговци на автомобили изтъкват, че нямат интерес към продажбата на нови автомобили, защото те са нерентабилни и регулациите около франчайзинга при дилърите затрудняват продажбите. От автомобилните производители само Tesla избягва франчайзи и продава автомобили онлайн.

CarMax, лидерът при продажбите на употребявани автомобили, е похарчил над 300 млн. долара за дигитална платформа, която да покрива 200 магазина в САЩ. Фирмата все още работи чрез логистиката за обслужване на огромната география на Америка.

„Това не е за слабите”, коментира главният маркетингов директор на CarMax Джим Лиски.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 04:58 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още