fallback

Китайските производители на електромобили влизат в битката за Европа

Силното нарастване на търсенето на екологични автомобили на европейския пазар привлича вниманието на компании от Китай

20:55 | 07.01.21 г.

В продължение на години китайските производители на автомобили не успяват да се наложат на европейския пазар, който е зрял и консервативен. Но се очаква миналогодишният неочакван бум на продажбите на електрически превозни средства в Европа да промени правилата на играта, пише Nikkei Asia Review.

Един от големите китайски производители на електромобили Xpeng обяви в края на декември, че ще започне да доставя своя интелигентен електрически SUV модел G3 за Норвегия, като това ще бъде първата европейска страна, към която ще изнася своята продукция.

Листната на борсата в Ню Йорк Xpeng се опитва да разработи своята международна стратегия, а износът на G3 представлява нейният своеобразен старт. Делът на електрическите превозни средства в Норвегия е най-големият в Европа - 54% от продажбите на нови автомобили през 2020 г. принадлежи на електромобилите. Най-големият производител на електромобили в Китай, BYD, вече пусна в Норвегия своя евтин луксозен SUV модел Tang. 

Още през 2018 г. Xpeng представи на пазарите своя първи електрически модел, от който бяха продадени 21 341 броя в периода януари-ноември 2020 г., което представлява 87-процентно увеличение спрямо периода от предходната година.

Компанията е насочена към пазари, където действат държавни стимули в подкрепа на продажбите на по-екологични превозни средства и модерна инфраструктура. Xpeng планира да достави своя електрически спортен седан P7 в Европа през тази година.

Наред с Xpeng и BYD SAIC Motor също планира да пусне в продажби електрически SUV модел до края на януари и ще представи поне още два през тази година в редица западноевропейски страни.

Стартъп Nio също възнамерява да навлезе на европейския пазар веднага след 2021 година.

Към момента пазарното присъствие на китайските концерни в Европа е слабо. През 2019 г. продажбите на китайски електромобили представляват едва 0,6% от продажбите на сегмента в Европа в сравнение с 22,5% за електрическите превозни средства, произведени в Германия, и 12% за френските електромобили.

Европейските потребители продължават да се доверяват на традиционните европейски производители. Според JATO Dynamics най-продаваният електромобил в Европа през октомври е Volkswagen ID.3, следван от Zoe на Renault.

Китайските компании все още не са установили дистрибуторски мрежи в Европа. Германия и Франция, двата най-големи пазара в Европейския съюз (ЕС), изглеждат особено неохотни да приветстват китайските автомобили заради силната местна автомобилна индустрия.

Но китайските производители на електрически превозни средства установяват, че сега имат голям шанс да променят ситуацията, тъй като пазарът на електромобили е нараснал рязко в Европа въпреки сериозния икономически спад заради пандемията от коронавирус.

Регистрациите на нови електрически и плъгин хибридни автомобили достигнаха 1,05 милиона броя в периода от януари до ноември в общо 18 европейски страни, включително в Германия, Франция, Великобритания и Норвегия, според изчисления на  Schmidt Automotive Research.

Това е двукратно увеличение спрямо продажбите през цялата 2019 г., основно благодарение на щедрите държавни стимули. Френското правителство, например, предостави субсидии до 7000 евро на потребителите за всяка покупка на електромобил или плъгин хибрид.

Китайските производители разполагат с предимства пред европейските си конкуренти като икономиите от мащаба. Около 47% от електромобилите по света през 2019 г. се намират в Китай, според Международната агенция за енергетика (МАЕ). По този начин китайските производители разполагат с най-големия пазар в света като основа. На второ място те могат да се радват на силна държавна подкрепа по отношение на стимулите и покупките. Някои анализатори смятат, че техните добре управлявани вериги на доставка им предоставят едновременно качество и достъпни цени.

Конкуренцията между китайските и европейски концерни ще бъде жестока. Френският производител Renault работи върху нов електромобил Megane, проектиран от екип от френски и японски инженери. Германският индустриален лидер Volkswagen обяви през септември своя нов електромобил ID.4.

Пазарните дялове на китайските компании може и да не се повишат драстично. Според Бернар Жулиен, професор по икономика в Университета в Борда, споделя, че за да имат значително присъствие на пазара, тези концерни ще се нуждаят от големи фабрики в Европа. „Но страни като Полша, Чехия и Румъния разполагат с (фабрики) с доста задоволително ниво на производство“. Поради тази причина, спред Жулиен, китайските концерни нямат много място за развитие в това отношение в Европа.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:09 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още