Посланието на Toyota Motor Corp. от вторник, когато представи 16 нови напълно електрически превозни средства в своя „шоурум на бъдещето“, беше просто: ние не сме против електромобилите.
Най-големият автомобилен концерн в света за 2020 г., който популяризира хибридната технология в края на 90-те години на миналия век, е бомбардиран от критики заради мудното си придвижване към електрическата мобилност в сравнение с конкуренти като Volkswagen Group.
Критиците обвиняват японския концерн, че не приема глобалната климатична ситуация достатъчно сериозно.
Представянето на стратегията във вторник представлява драматичен обрат за Toyota спрямо тези критики.
Това беше подчертано от главния изпълнителен директор Акио Тойода, който заяви, че автомобилният производител има за цел да продаде 3,5 милиона напълно електрически коли до 2030 г., значителна възходяща ревизия на първоначалните планове за продажба на 2 млн. електромобила.
„Някои хора казват, че Toyota не се интересува от електромобили. Това е нещо, което чуваме често“, споделя Тойода по време на презентацията в Токио. „Но когато мислите за обема (на електромобилите), ние говорим за огромен обем“, добавя той.
Тойода обаче предупреди, че дори преразглеждането в посока нагоре на прогнозата за продажбите на електромобили няма да затвори устите на всички критици на компанията.
„Два милиона представлява огромна цифра, а сега казваме 3,5 милиона като изходно ниво, но хората все пак ще кажат, че това са само 3,5 млн. електромобила от 10 млн. годишно“, изтъква Тойода.
Глобалната сила на Toyota е и нейната слабост в стремежа ѝ да стане климатично неутрална компания. Производителят няма друг избор, освен да спазва строгото ново законодателство в Европа, САЩ и Китай, което ограничава емисиите на въглероден диоксид в различни сектори, включително и в транспорта. Именно на тези пазари Toyota ще продаде по-голямата част от своите бъдещи електромобили, водени от очаквания през 2022 г. SUV bZ4X.
Компанията също разполага с преднина на пазари, където все още не са налагани строги ограничителни мерки за замърсяването.
Например Toyota е марка номер 1 в Южна Африка, Аржентина, Австралия, Обединените арабски емирства, Саудитска Арабия, Кувейт, Украйна, Индонезия, Тайван, Нова Зеландия, Тайланд, Филипините и други страни, по данни на Bestsellingcarsblog.com. В много от тези страни пазарният ѝ дял надхвърля 25 процента.
Следователно Toyota разбираемо не е склонна да се ангажира с изцяло електрическо бъдеще. „Искаме да запазим опциите за всички“, изтъква Тойода.
Освен това концернът е натоварен от чувство за дълг към своите доставчици и работниците си в Япония.
„Ако автомобилната индустрия в Япония се електрифицира, един милион души ще изгубят работата си“, предупреждава Тойода.
Автомобилният производител заяви, че ще представи гама от 30 изцяло електрически превозни средства до 2030 г., включително малки японски автомобили kei и търговски превозни средства, и ще инвестира 4 трилиона йени (35 млрд. долара) в електрификация, включително в технология за батерии между 2022 и 2030 г.
Но за същия период компанията ще похарчи още 4 трлн. йени за хибридни технологии и водородни коли.
Toyota се надява, че може да се появят други неутрални за климата решения, които да ѝ позволят да продължи да продава превозни средства с двигатели с вътрешно горене без чувство на вина. Самият Тойода кара състезателен автомобил Corolla с двигател, който изгаря водород.
Главният технологичен директор на Toyota Масахико Маеда даде за пример Бразилия, където доминиращото гориво е етанолът, произведен предимно от отпадъци от захарна тръстика.
„Има такива пазари, на които не чуваме оплаквания от потребителите и продаваме значителен брой превозни средства“, посочва той по време на презентацията.
Според Тойота е трудно да се предвиди бъдещето, тъй като живеем в силно диверсифициран свят. „Трудно е да направиш всички щастливи с универсален вариант“, изтъква той.


Съдът на ЕС опровергава информация за допусната жалба срещу влизането ни в Еврозоната
Ограничават движението на автомобили във Варна през почивните дни заради два мача
Фратрия завърши годината с победа
Връчиха наградите „Доброволец на годината“ във Варна
19-годишен шофьор кара с 300 км/ч в София (ВИДЕО)
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
EV стигат точка на необратимост през 2026, Европа и Китай ще се интегрират
САЩ: Европа рискува да бъде заличена, ако не се промени
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Кийт Ърбан съжалява за развода си с Никол Кидман – чувства, че е сгрешил
Излезе на бял свят бижуто с форма на яйце на Фаберже, глътнато от крадец
Удареният от Украйна кораб KAIROS е заседнал край Ахтопол
Сиярто: Въпреки отричанията, в Украйна се извършва принудителна военна служба
Европрокуратурата разследва измама за 13 млн. евро у нас, извършени са над 80 обиска