fallback

Войната в Украйна задълбочава производствените неволи на автомобилните компании

До 100 хил. превозни средства ще бъдат изтрити в краткосрочен план от европейското автомобилостроене, според Auto Forecast Solutions

12:35 | 09.03.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Инвазията на Русия в Украйна вероятно ще изтрие в краткосрочен план от 50 хил. до 100 хил. превозни средства от автомобилостроенето в Европа поради недостига на части, особено на кабели, доставяни от Украйна, предупреждава консултантската фирма Auto Forecast Solutions, цитирана от Automotive News Europe.

Вече обявените прекъсвания на дейността от страна на Volkswagen Group, BMW, Mercedes-Benz и други автопроизводители се очаква да се задържат през следващите седмици, докато концерните търсят алтернативни доставчици, с помощта на които да възстановят своята работа.

Поглеждайки напред, „много заводи в Европа и по света ще се сблъскат със забавяния през следващите седмици и месеци“, изтъкват от Auto Forecast Solutions. Фирмата отбелязва, че загубеното европейско производство може да бъде „наваксано“, след като бъде намерен алтернативен източник на компоненти. 

Анализаторите вече променят своите прогнози за продажбите на фона на тези затруднения. LMC Automotive заяви във вторник, че очаква продажбите на автомобили в Западна Европа да нараснат с 3,6% през тази година до 10,96 млн. броя, или само със 170 000 броя повече в сравнение с 2020 г., когато пандемията от коронавирус доведе до широкомащабно преустановяване на работата във фабриките.

„Нашата прогноза за пътническите превозни средства за 2022 г. стана по-предпазлива от миналия месец, тъй като се очаква проблемите при предлагането да се задълбочат от нахлуването на Русия в Украйна и произтичащите от това санкции“, изтъкват от LMC. От компанията добавят, че ускорената инфлация и пониженото потребителско доверие също ще окажат негативен ефект върху търсенето.

Спирането на производството, свързано с конфликта, добавя допълнителна тежест върху продължаващия недостиг на полупроводници, който изтри милиони превозни средства от автомобилостроенето през 2021 г. и се очаква да продължи да оказва влияние до края на 2022 г., въпреки че някои анализатори и индустриални лица прогнозират, че дефицитът ще бъде облекчен през тази година.

Дори полупроводниковата индустрия, която основно действа в Азия и САЩ, се очаква да бъде засегната от войната в Украйна. Източноевропейската страна произвежда над половината от световните обеми на неонов газ, които се използва за захранване на лазери, използвани за гравиране на компютърни чипове.

През 2014 г., когато Русия анексира Крим, на Украйна се падаха 70% от международните  доставки на неонов газ, но оттогава страните по света предприеха подход на диверсификация, за да избегнат сериозно нарушение на доставките.

Руското производство може да спадне наполовина

Въпреки че европейското производство и продажбите на автомобили вероятно ще понесат удар от конфликта в Украйна, руската автомобилна индустрия е изправена пред много по-тежки последици. Заводите в страната разполагат с общ капацитет от над 2 милиона превозни средства, съобщава Auto Forecast Solutions. Но прекъсванията, предизвикани от западните санкции и недостига на части,  ще доведат до "невъзстановими" загуби от 760 000 до 815 000 автомобила, изтъкват от консултантската фирма.

Продажбите в страната за февруари паднаха с 4,8%, което се отрази и върху пазарния дял на местния лидер „Лада“, контролиран от френската група Renault. Много от международните автопроизводители в Русия отчетоха двуцифрени спадове при продажбите за въпросния месец.

Войната вероятно ще ускори изтеглянето на международни автоконцерни от нестабилния пазар на Русия, което започна през предходното десетилетие.

„През последното десетилетие обещанието на Русия не се изпълни толкова бързо, колкото се очакваше“, посочват от Auto Forecast Solutions. „Руската инвазия осигурява добро прикритие за всеки производител на превозни средства, който търси причина да избяга“, добавя компанията.

Това обаче може да не е толкова лесно. Компаниите по същество имат три избора: да продължат дейността си както обикновено; да напуснат и да предадат фабриките на местни мениджъри; или да се сблъскват с конфискация от руското правителство.

През 2018 г. повторното налагане на американски санкции срещу Иран доведе до изтеглянето на PSA Group и Renault от страната, след като двата концерна инвестираха стотици милиони евро в местни партньорства.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:22 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още