fallback

Tesla е една крачка пред конкурентите, когато става въпрос за доставките на никел

Серия от сделки с миннодобивни компании от последните години помагат на Илон Мъск да избегне кризата с недостига на метала

22:23 | 30.03.22 г.

Инвазията на Русия в Украйна засили надпреварата сред производителите на електрически превозни средства относно доставките на никел, жизненоважен компонент при производството на батерии, тъй като Русия е един от най-големите производители на метала в света.

И докато концерните сега се опитват да намерят решение на проблема с наличността, Tesla Inc., още през 2021 г., преобръща света, за да намери устойчиви доставки на никел, пише Bloomberg. 

Това включва многогодишна сделка за доставка с миннодобивния гигант Vale SA. Споразумението, което не е обявено официално, включва доставки на никел от Канада, споделят източници, запознати с въпроса, които предпочитат да останат анонимни.

За разлика от повечето други автопроизводители, Tesla прекара години, фокусирайки се върху това как да си осигури снабдяването с никел.

Усилията са част от фокуса на главния изпълнителен директор Илон Мъск върху вертикалната интеграция за поддържане на контрол върху веригата на доставки. Компанията управлява огромен завод за батерийни клетки край Рино, Невада, съвместно с японската Panasonic Corp. В същото време Tesla продължава да купува клетки и от други водещи доставчици.

Компанията непрекъснато търси напредък в начина на обработка на суровините и производството на батерии. По време на презентация през 2020 г. ръководителите ѝ акцентираха върху скъсяването на пътя на обработка от „мината до катода“.

т1

„Това, което Tesla направи с никела, е скрито конкурентно предимство“, изтъква Джийн Мюнстър от Loup Ventures. „Tesla продължава да е с няколко крачки пред останалите”, добавя той.

Мъск многократно изтъква, че доставките на никел са най-голямата грижа на компанията, тъй като тя продължава да увеличава производството, а наличността на метала е източник на тревога в целия сектор на електрическата мобилност. Очаква се търсенето на никел за електромобилните батерии да скочи до около 1,5 милиона тона през 2030 г. от 400 745 тона през тази година, според изчисления на BloombergNEF.

„Моля, добивайте повече никел“, призова Мъск по време на представяне на финансовия отчет на Tesla преди две години. „Tesla ще ви осигури внушителен договор за дълъг период от време, ако добивате никел ефективно”, добавя той.

Последните санкции срещу Русия увеличават притесненията, тъй като страната притежава около 17% от световния капацитет за обработка на никел от клас 1, типът, необходим за батериите при електромобилите. След инвазията в Украйна на 24 февруари цената на никела се покачи с 30% на Лондонската метална борса.

т2

„Скокът при цената на никела и последиците от инвазията на Русия в Украйна вероятно ще накарат производителите на батерии, особено тези в САЩ, да се опитат да си осигурят алтернативни доставчици“, смятат от BloombergNEF.

Сделката на Tesla с Vale е една от няколкото, които автомобилният производител е сключил през последната година. През януари базираният в Остин, Тексас, концерн се ангажира да закупи 75 000 метрични тона никелов концентрат от проект на Talon Metals Corp., който се разработва в Минесота. Последва споразумение с BHP Group, най-голямата миннодобивна компания в света, за доставки от Австралия. Tesla също има договор с операторите на никелова мина в южния тихоокеански остров Нова Каледония.

„Хората не осъзнават колко далеч е стигнала Tesla, когато става въпрос за осигуряване на веригата на доставки за суровини и за интегриран подход към материалите за батерии“, коментира Тод Малан, говорител на Talon Metals.

Никелът е ключов компонент за катодите на батериите за електрически превозни средства, а Tesla се фокусира върху химическите съставки, базирани на никел за превозните средства с по-дълъг пробег. Компанията използва железен фосфат за електромобилите, предлагащи по-къс пробег.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:17 | 11.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още