fallback

Rivian попада в зоната на здрача, докато търси решение на недостига на части

Много доставчици гледат скептично на компанията, тъй като тя не се е доказала на пазара, признава главният изпълнителен директор Робърт Скариндж

12:36 | 23.04.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Главният изпълнителен директор на американския производител на електрически превозни средства Rivian Automotive Inc. Робърт Скариндж трябва да продаде много повече електрически микробуси и пикапи, за да увеличи цената на акциите на компанията, ако иска да финансира амбициозните си дългосрочни планове за растеж, пише Ройтерс.

В същото време Rivian се сблъсква със сериозни проблеми с недостига на компоненти, което възпрепятства увеличаването на производството и покриването на наличните поръчки.

Скариндж не може да осигури всички полупроводници, от които Rivian има нужда, за да ускори работата на производствените линии във фабриката в Нормал, Илинойс. Доставчиците на чипове са скептични относно способността на сравнително новата компания да достигне обещаните производствени мащаби. Вместо това те предоставят допълнителни количества чипове на утвърдени клиенти въз основа на броя на превозните средства, които са изградили в миналото, признава Скариндж по време на обиколка из завода на Rivian. 

„Трябва да се обадя на доставчика на полупроводници Y и да кажа, че това е количеството, което доставчикът X ни даде, и да успокоя всички, защото системата не е доказана“, обяснява Скариндж, докато управлява количка за голф из комплекса.

Той смята, че доставчиците са резервирани, тъй като допускат, че Rivian използва глобалния дефицит на чипове като извинение, за да прикрие по-сериозни производствени проблеми.

Rivian не е единственият автомобилен производител, попаднал в зоната на здрача по отношение на веригите на доставка.

Със сигурност съществува преразпределяне на продукцията спрямо сигурността на клиента сред доставчиците, изтъква Дан Хърш, управляващ директор в консултантската фирма AlixPartners. Производителите с малък обем се изправят срещу скептицизма, докато по-големите играчи са готови и могат да плащат за чипове за една година в рамките само на една трансакция, добавя той.

„Въз основа на обема, репутацията и сигурността, те (по-големите автомобилни производители) са по-привлекателни“, изтъква Хърш.

Rivian, която е подкрепена финансово от Amazon.com Inc. и Ford Motor Co., понася и критики.

Скариндж

Ръководителят на Rivian Робърт Скариндж. Снимка: amie Kelter Davis/Bloomberg

От началото на годината книжата на компанията поевтиняха с около 60% и са със 70% под ценовия си връх от 179,47 долара за акция, отчетен след първичното ѝ публично предлагане (IPO) през ноември 2021 г. Цената им се понижи значително през март, след като Rivian сви прогнозата за производство за 2022 г. наполовина до едва 25 000 автомобила.

Главният изпълнителен директор на значително по-големия и известен конкурент Tesla Inc. Илон Мъск също коментира Rivian, пишейки в Twitter: „Бих препоръчал да разработят първия си завод. Безумно трудно е да се постигне обемно производство на достъпна единична цена“.

Нарастващите разходи за суровини създават допълнително напрежение. В началото на март Rivian се опита да повиши цените на своите продукти с до 20%, дори за превозните средства, които вече бяха поръчани от потребителите. След като клиентите се оплакаха Скариндж смени курса и се извини.

Сега основен приоритет за него и за другите ръководители на Rivian е да убедят ръководителите на доставчиците, че заводът и неговата работна сила са готови да ускорят темпа на работа. Като част от тези усилия Rivian отвори вратите на своята фабрика за индустриалните представители и медиите.

Това е бивш завод на японския автомобилен производител Mitsubishi, който Rivian напълно преоборудва, за да отговаря на изискванията за изграждане на електрически превозни средства.

Компанията управлява две до голяма степен отделни системи за сглобяване на превозни средства в рамките на фабриката. Едната изгражда два размера електрически микробуси за Amazon. Другият сглобява електрическите пикапи и SUV модели от серия R1, които се продават в ценовия диапазон 67 500-95 000 долара. 

Преди покачването на цените, най-скъпото превозно средство Rivian се продаваше за 83 000 долара.

Rivian сега изгражда и доставя R1 на клиенти и сглобява микробуси за Amazon за тестване. В същото време производството във фабриката спира, когато частите свършат. През първото тримесечие Rivian е успяла да сглоби средно около 40 превозни средства в делничен ден, което се равнява на по-малко от един час продукция, ако заводът работи на максимални обороти.

Според Скариндж допълнителното увеличение на цените на автомобилите е неизбежно, не само за Rivian, поради комбинацията от недостиг на компоненти и поскъпващи суровини.

„Очакваме цените да останат под натиск и ще продължат да се увеличават с течение на времето“, посочва той.

Rivian разполагаше с повече от 18 млрд. долара в брой в края на 2021 г., като Скариндж заяви, че компанията няма да има нужда да набира повече капитал „в непосредствена краткосрочна перспектива“. Но едновременното свиване на производството и скока в разходите може да забави осигуряването на положителни брутни маржове и парични потоци.

Това трябва да се случи, ако компанията иска да започне да финансира самостоятелно своя бизнес.

Плановете на Rivian включват нов завод за сглобяване в Джорджия и осигуряване на допълнително производство на батерии.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:32 | 09.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още