fallback

Baidu представя първия сериен модел: китайските технологични концерни навлизат на пазара на електромобили

Baidu, Huawei и други технологични гиганти искат да установят нови стандарти в областта на автоматизацията и цифровизацията на автомобилите

09:18 | 31.12.22 г.
Автор - снимка
Създател

Baidu планира да пусне два „умни" електрически автомобила през 2023 г. На автомобилното изложение в Гуанджоу в петък (30 декември) китайската интернет компания представи първия си сериен автомобил Robo-01, семеен SUV, и дизайнерски модел на електрическо купе. Превозните средства, които Baidu нарича „автомобилни роботи", са разработени съвместно с производителя на автомобили Geely в съвместното предприятие Jidu.

Baidu иска да направи „революция" в автомобилната индустрия, както уверено обяви операторът на търсачката. Ако моделът Robo-01 влезе в серийно производство, както е планирано, през 2023 г., той ще бъде „един от най-технологичните автомобили в света", казва автомобилният експерт Ту Ле, цитиран от германския Handelsblatt. За Tesla, но също и за други премиум производители, Jidu може да се превърне в сериозен конкурент, обяснява основателят на компанията за пазарни проучвания и консултации Sino Auto Insights.

Въпреки това Ле предупреждава, че „много неща могат да се объркат", тъй като очакванията на клиентите, но и на участващите компании, са много високи. Поради това експертът първоначално очаква постепенно пускане на пазара. Ако то се окаже успешно, новият конкурент ще „напредне много по-агресивно" от 2024 г. нататък. Baidu представи още един модел - Robo-02 Coupé, който също ще се предлага в ограничена серия през новата година. Първите дилърства на Jidu вече са открити в Шанхай.

Китай е най-големият пазар на електрически автомобили в света

Китай е най-големият и най-бързо развиващ се пазар на електрически автомобили в света. До края на 2022 г. продажбите на автомобили с електрическо или хибридно задвижване може да нараснат до 6 млн., прогнозира браншовата асоциация CAAM. За 2023 г. експертите очакват по-нататъшно увеличение до 9 млн. продадени автомобила.

Технологичните компании в страната също навлизат все по-активно на този силно конкурентен пазар, стимулирайки автоматизацията и цифровизацията на автомобилите. Тяхната цел е да изградят „смартфон на колела“, който може да се движи автономно и да предлага на пътниците възможно най-доброто забавление.

Jidu описва езика на дизайна на интелигентните електронни превозни средства, които имат голям 3D дисплей, наред с други неща, като роботизирана естетика. Снимка: Baidu

Водещите китайски технологични компании в тази област досега са Baidu и Huawei, следвани от Alibaba, Tencent, Didi и Meituan, казва експертът Ле. Но производителят на дронове DJI, разработчикът на софтуер Horizon и производителят на мобилни телефони Xiaomi също имат амбиции, добавя той.

Пазарът на автомобили в Китай се развива „изключително бързо в технологично отношение", подчерта неотдавна Ралф Брандщетер, член на Управителния съвет на Volkswagen за Китай, в интервю за Handelsblatt. Това важи с особена сила за така наречените „умни автомобили". Автономното шофиране играе решаваща роля тук. „Китай е водещ в развитието на тази област", каза още Брандщетер.

След прехода от двигатели с вътрешно горене към електромобили сега настъпва времето на интелигентните, самоуправляващи се автомобили, обяви през лятото ръководителят на Jidu Ся Ипин. Robo-01 бил началото на тази ера. Ся говори за „сеизмична промяна" с крайната цел - напълно безпилотен автомобил. 

Феновете на Baidu обаче изразиха разочарование след представянето на серийния модел в Гуанджоу. Засега не е обявена точната дата за пускане на пазара или цената на Robo-01.

Миналата пролет главният изпълнителен директор на групата Робин Ли заяви, че с интелигентни електрически автомобили в ценовия сегмент, започващ от еквивалента на 30 000 евро, иска да достигне до широка група купувачи. Един модел от малката серия Moon Edition, представен в края на октомври, струва равностойността на 58 000 евро. По данни на компанията първите 1000 автомобила са били продадени веднага. 

Досега западните технологични компании почти не са стартирали собствени проекти за автомобили. Според съобщения в медиите в САЩ производителят на iPhone Apple наскоро е отложил целите си за разработване на самоуправляващи се електрически автомобили. Пускането на пазара вече се очаква едва през 2026 г. вместо през 2025 г., съобщи Bloomberg, като се позова на вътрешни лица.

От друга страна, ситуацията в Китай е различна и това е ясно илюстрирано от Baidu. Най-големият оператор на търсачки в Китай, който понастоящем се определя като водещ доставчик на изкуствен интелект със силен интернет бизнес, се счита за пазарен лидер в областта на автономното шофиране в Народната република със своята платформа Apollo. Дружеството използва технологията, която развива със своя парк от роботизирани таксита, и в сектора на леките автомобили, доколкото това е позволено от закона.

Пазарен лидер по отношение на възможностите за „интелигентно шофиране“

Софтуерните решения на Baidu вече се използват от производители на автомобили като BYD, Dongfeng Motor, GAC и Great Wall Motors. Германските производители BMW, Mercedes и Volkswagen също обявиха сътрудничество с интернет групата.

Но в съвместното предприятие Jidu, създадено през 2021 г. с производителя на автомобили Geely, мажоритарният собственик иска да има по-голямо влияние върху цялата концепция на автомобилите. Моделите ще бъдат базирани на електрическата платформа на Geely. Главният изпълнителен директор на Baidu Ли изрази убеждението си, че Jidu, „оборудвана с нашите водещи в индустрията възможности за интелигентно шофиране, ще бъде добре позиционирана на пазара на електрически превозни средства“. 

Според него целта е в бъдеще да се предлагат интелигентни автомобили с възможности за автономно шофиране на т.нар. ниво 4. Те могат да се движат в определени среди без водач.

В концептуалния автомобил, който Handelsblatt е разгледал в централата на Baidu в Пекин, дългият 3D дисплей, който се простира почти по цялата ширина на предното стъкло, и U-образният, прибиращ се волан се открояват в минимално оборудвания интериор. Той е оборудван с най-новия чип на американската компания Qualcomm, както и с 31 сензора, включително два лидара, няколко радара и камери, и може да бъде управляван основно с гласово управление. 

Автомобилът е „вдъхновен от космически кораб", беше казано по време на представянето. Актуализациите на софтуера, наред с други неща в областта на автономното шофиране, могат да се качват или активират чрез радиоинтерфейс.

Снимка: Baidu

Baidu не е единствената китайска технологична компания с амбициозни планове. Още през 2021 г. Xiaomi обяви намерението си да създаде в бъдеще интелигентни електрически автомобили. Досега обаче производителят на смартфони не е получил необходимия лиценз за производство. През юни съвместното предприятие на SAIC, General Motors и Wuling обяви, че ще разработи електрически автомобил заедно с най-големия производител на дронове в света DJI.

BMW, Mercedes и VW също разчитат на сътрудничество в Китай

Доставчикът на телекомуникационни услуги Huawei, чиито продажби на смартфони рязко спаднаха в резултат на санкциите на САЩ, също инвестира сериозно в бизнеса със софтуерни решения за електрически автомобили. Така технологията на групата може да бъде открита в премиум автомобили на традиционни китайски производители като BAIC, Changan или GAC, които продават тази технология под търговски марки като Arcfox, Aion или Avatar.

Сътрудничеството с производителя на автомобили Sokon е особено тясно. Автомобилите на дъщерното дружество за електрически автомобили Seres, в които е използвана технология на Huawei, като хибридния SUV SF5 или моделите от луксозната линия Aito, се продават дори чрез клонове на Huawei.

За да бъдат в крак с бързото технологично развитие в Китай, и европейските производители на автомобили все повече разчитат на технологични партньорства с местни доставчици. Според анализ на китайския мозъчен тръст Merics BMW, Mercedes и Volkswagen си сътрудничат с Alibaba, Baidu и Tencent.

През октомври VW обяви, че ще инвестира до 2 млрд. евро в партньорство с китайския разработчик на софтуер Horizon Robotics за разработване на решения за автономно шофиране. Разработчиците на софтуер на място могат да „оценят по-добре нуждите на местните клиенти", обосновава този ход шефът на компанията в Китай Брандщетер.

Подобни сътрудничества са единственият начин традиционните производители на автомобили да останат конкурентоспособни, смята експертът от бранша Ту Ле. Когато в бъдеще купувате автомобил в Китай, все по-голямо значение ще има дали купувачът може безпроблемно да използва в автомобила познатата му технологична екосистема, например на Apple или Android. По този начин производителят, т.е. Audi, BMW или Mercedes, става второстепенен, пояснява Ле. 

Много от утвърдените производители на автомобили са твърде бавни в процеса на вземане на решения, разработване, пускане на пазара и отказване от двигателя с вътрешно горене, пояснява той. Ако те не се придвижат по-бързо, той не вижда „добро бъдеще в Китай" за много от тях.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:33 | 30.12.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още