fallback

Mercedes ще конкурира суперзарядните на Tesla със собствена мрежа

Германската компания ще вложи едноцифрена сума в милиарди евро в проекта, който стартира тази година от САЩ и Канада

14:00 | 06.01.23 г.
Автор - снимка
Създател

Германският автомобилен концерн Mercedes-Benz възнамерява да стимулира продажбите на електрически автомобили със собствена мрежа от зарядни станции. До края на десетилетието в Северна Америка, Европа, Китай и други основни пазари ще бъдат изградени над 10 хил. станции за бързо зареждане, обяви производителят на автомобили на изложението за електроника CES в Лас Вегас. 

САЩ и Канада са първите страни, в които марката със звездата ще изгради от тази година собствени станции за зареждане с американския си партньор MN8 Energy. Двете компании ще си поделят поравно инвестиционните разходи в размер на 1 млрд. евро. За световната мрежа Mercedes-Benz изчислява нужната инвестиция на едноцифрена сума в милиарди евро, обясни главният изпълнителен директор на групата Ола Калениус, цитиран от DPA. 

„Това е още един елемент от нашето стратегическо пътуване", каза Калениус, като имаше предвид планираното разширяване на гамата от електрически автомобили. Той заяви, че със станциите за зареждане, които са достъпни за всички производители, но предлагат предимства за клиентите на Mercedes, компанията иска да улесни купувачите на автомобили да преминат към електромобили. „Не искаме да гледаме и да чакаме, докато бъдат построени от друг. Ето защо сами изграждаме глобална мрежа за бързо зареждане“. 

Бизнес моделът, който се очаква да бъде печеливш в рамките на пет до седем години, не разчита на субсидии. Въпреки това Mercedes проучва дали може да използва пакета от субсидии на американското правителство - Закона за намаляване на инфлацията, който е считан за силно противоречив в ЕС, казва Маркус Шефер, ръководител на технологичния отдел.

Подробности за станциите 

Устройствата ще имат мощност до 350 киловата, достатъчна за увеличаване на пробега с 20 мили в минута. Tesla разполага с повече от 40 хил. т. нар. суперзарядни станции, като станциите V3 обикновено имат мощност от 250 киловата, предава и Bloomberg.

Начинанието е свързано със стремежа на Mercedes да инвестира над 40 млрд. евро за електрифициране на гамата си и до края на това десетилетие да намали наполовина емисиите си на парникови газове в сравнение с нивата от 2018 г. Германската компания може да се възползва от помощта на САЩ, където администрацията на Джо Байдън обяви безвъзмездни средства в размер на 7,5 млрд. долара за добавяне на 500 хил. зарядни устройства. Страните в Европа също настояват за развиването на такава инфраструктура, за да подпомогнат отказа от колите с двигатели с вътрешно горене.

Станциите ще бъдат разположени в близост до големи градове и магистрали. В САЩ инвестицията ще бъде малко над 1 млрд. евро през следващите шест-седем години, заявиха от Mercedes, като производителят на автомобили и MN8 ще си поделят разходите. Най-късно до края на този период производителят на автомобили очаква операцията да бъде печеливша. 

Какво все още възпира потенциалните клиенти?

Липсата на възможности за зареждане и съответно притеснението, че ще останат с празна батерия, все още възпира много хора да преминат към електрически автомобили. В САЩ потребителите свикват с електрическите автомобили по-бавно, отколкото тези в Европа. Мрежата от зарядни станции на Mercedes ще допринесе за намаляване на безпокойството за пробега, заяви Джон Йодер, главен изпълнителен директор на MN8 Energy. Според него в Северна Америка до 2027 г. са планирани повече от 400 парка за зареждане с над 2500 мощни зарядни устройства (HPC). 

По отношение на Европа разговорите с партньорите все още продължават, каза Калениус. Собствената мрежа за зареждане на компанията има за цел да допълни тази на доставчика Ionity, който германските производители на автомобили основаха заедно с партньори през 2017 г. за изграждането на колони за бързо зареждане по магистралите. Понастоящем Ionity управлява около 430 обекта в две дузини европейски държави и планира до 2025 г. да открие повече от 1000 станции с около 7 хил. точки за зареждане. 

Това е малко на фона на търсенето в Европа: консултантската фирма McKinsey изчислява, че до 2030 г. ще има поне 3,4 млн. точки за зареждане. Асоциацията на автомобилните производители ACEA смята, че са необходими два пъти повече. През следващите години инфраструктурата ще се развива от много участници, включително от компаниите за добив на петрол, каза Калениус.

Дъщерните дружества на Volkswagen - Audi и Porsche - също започнаха да предлагат зарядни станции под собствените си марки. Audi тества станции за зареждане в Нюрнберг и Цюрих, които предлагат зона за обслужване със собствен салон. Porsche, съвместно с испанския доставчик на енергия Iberdrola, откри първата от планираните 35 станции за бързо зареждане в Испания.

Промяна на бизнес модела 

Mercedes насочва вниманието си към автомобили с по-висок марж на печалбата, за да „плати“ прехода към електрически превозни средства. Компанията планира да намали броя на автомобилите си от начално ниво и да насочи инвестициите си към премиум модели като флагманския седан S-класа и спортния автомобил G-класа.

Разработването на собствена мрежа за зареждане ще подпомогне стратегията „лукс на първо място", заявиха от Mercedes. Макар че водачите на конкурентни автомобили ще могат да използват зарядните устройства, клиентите на автомобилния производител ще получат преференциален достъп, за да избегнат чакането на опашка след резервация срещу заплащане и да заредят, без да чакат. Търсят се локации в големите градове или агломерации - там, където клиентите на Mercedes обичат да бъдат, например в луксозни търговски зони.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:00 | 06.01.23 г.
fallback
Още от Анализи виж още