fallback

Американците изостават с вноските при лизинга на автомобили заради високите лихви

Средната лихва по заеми за нови автомобили достига 8,02% през декември спрямо 5,15% година по-рано, показва анализ на Cox Automotive

22:17 | 27.01.23 г. 4
Автор - снимка
Създател

Загубата на колата му беше само началото.

Когато 21-годишният Коби Хач излиза пред дома си в Чикаго през декември и не може да намери своя Dodge Journey, производство 2013 г., той знае, че е бил иззет, тъй като изостава с вноските по лизинга от месеци.

Без кола той не можеше да върши работата си като доставчик на пратки към Amazon и заради това е уволнен. Сега Хач едва успява да плаща наема си и не може да си позволи някои хранителни стоки, дори с купони за храна.

 „Беше много стресиращо през последните няколко месеца“, споделя той. „Инфлацията наистина се отрази на хората“, добавя Хач.

Той е част от нарастващата кохорта американци, чиито автомобили могат да им бъдат отнети заради закъснели плащания по кредити – мрачен сигнал за икономиката на САЩ.

По време на пандемията от коронавирус скокът в цените на употребяваните автомобили принуди купувачите да теглят по-големи заеми за превозните средства, които искат да купят. Месечните плащания изглеждаха изпълними в периода на държавните стимули под формата на пари в брой, на затегнатия пазар на труда и поскъпващите акции, но това се промени за много хора, тъй като инфлацията изяжда бюджета им, а пазарът на труда се охлажда.

Сега все повече американци изостават с плащането на лизинга за своите автомобили, като броят им надхвърля този от времето на финансовата криза. През декември делът на американците, закупили своите коли на лизинг и които са закъснели с най-малко 60 дни с вноските, нараства до 5,67%, спрямо седемгодишно дъно от 2,58% през април 2021 г., изчислява Fitch Ratings. Това е повече от 5,04-те процента, записани през януари 2009 г. - пикът по време на Голямата рецесия.

По-високите лихвени проценти затрудняват допълнително плащането на месечните вноски. Средната лихва по заеми за нови автомобили достига 8,02% през декември спрямо 5,15% година по-рано, показва анализ на Cox Automotive. Лихвеният процент може да бъде много по-висок за второстепенни кредитополучатели.

За Хач общата месечна сметка за колата му достига около 1000 долара, включително цената на застраховката, благодарение на огромния лихвен процент от 26%. Дори и да успее да спести достатъчно, за да си върне колата – около 1100 долара за таксата за връщане – има голяма вероятност да не може да осигури редовни плащания през следващите месеци, особено сега, когато е безработен.

Ниво на изземанията 

Въпреки че броят на изземанията на превозни средства нараства, той все още е под нивата отпреди пандемията. В Manheim, аукционна компания за автомобили, броят на иззетите автомобили се е увеличил с 11% през 2022 г. в сравнение с предходната година, но това все още изостава с 26% спрямо 2019 г.

Кога точно кредиторът може да отнеме кола зависи от щата, но това може да стане в много случаи веднага щом кредитополучателят изпадне в неизпълнение – често когато плащането не е извършено навреме, според Федералната търговска комисия. Обикновено обаче са необходими две или три последователни пропуснати плащания, за да се случи възстановяване на собствеността.

След като превозното средство бъде иззето, процесът може да повлияе на кредитния рейтинг на кредитополучателя, който се съхранява седем години.

Кредитен удар

Джоузеф Фийлдс, който живее във Форт Уърт, Тексас, изостана с плащанията за колата си и сега е изправен пред спад на кредитния си рейтинг. С месечна вноска от 556 долара за модела Subaru WRX от 2021 г., 25-годишният мъж се затруднява да разпредели по приоритет своите разходи.

Фийлд се опитва да кандидатства за специална програма за хора с подобни затруднения чрез своята банка, но се оказва, че е твърде късно. Малко преди Коледа колата му е отнета.

Сега таксата за връщане на автомобила  ще му струва 1600 долара – приблизително колкото е общата сума, която дължи и за закъснелите плащания. Фийлд се опитва да спести за друга кола, но вероятно това ще отнеме известно време. Положителното в случая е, че той може да стигне пеша до работата си в местната поща. Но винаги, когато му се налага да отиде до хранителния магазин, той трябва да помоли приятел или да ползва услугите на Uber, което притиска допълнително бюджета му.

Фийлдс се тревожи как това ще се отрази на финансовото му бъдеще, особено на мечтата му да си купи къща някой ден. Той изчислява, че отнемането на колата му е намалило кредитния му рейтинг с около 40 точки.

„Когато става въпрос за хора на моята възраст и за по-младите, кредитът ни все още представлява нещо ново, така че е по-трудно, а когато се случат подобни неща, това ни прецаква в дългосрочен план“, добавя той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:18 | 27.01.23 г.
fallback
Още от Анализи виж още