fallback

Tesla тихомълком се приближава до решение, което ще промени цялото ѝ производство

Компанията се фокусира върху изграждането на долната част на електромобилите от една голяма отливка, разчитайки на 3D принтиране, индустриален пясък и по-големи гигапреси

21:30 | 14.09.23 г. 5
Автор - снимка
Създател

Tesla Inc. комбинира поредица от иновации, за да направи технологичен пробив, който може да промени начина, по който американският концерн произвежда електрически превозни средства и да помогне на главния изпълнителен директор Илон Мъск да постигне целта си да намали наполовина производствените разходи, пише Ройтерс, позовавайки се на източници, запознати с темата.

Компанията е пионер в използването на гигапреси за формоване на предната и задната структура на електрическия Model Y, които намаляват производствените разходи, принуждавайки конкурентите да търсят подобни алтернативи.

В опит да разшири преднината си, Tesla се доближава до иновация, която ще ѝ позволи да излее почти цялата сложна долна част на електромобила в едно цяло в сравнение с около 400 части при конвенционална кола, изтъкват източниците.

Технологията е в основата на производствената стратегия на Tesla, разкрита от Мъск през март - основа на плана му да произведе десетки милиони по-евтини електромобили през следващите години и все още да печели от тях.

Въпреки че Tesla казва, че нейният производствен модел включва едновременно изграждането на големи компоненти и след това съединяването им, размерът и съставът на модулните блокове все още са обект на спекулации.

Тери Войчовски, президент на американската инженерна компания Caresoft Global, споделя, че ако Tesla успее да отлива голяма процент от долната част на електромобила, това допълнително ще наруши начина, по който се проектират и произвеждат колите.

„Това би имало огромно значение за индустрията, но е много предизвикателна задача“, изтъква Войчовски, който е работил за американския автомобилен производител General Motors повече от три десетилетия. „Отливките се правят много трудно, особено по-големите и по-сложните“, добавя той.

Двама от източниците споделят, че новият дизайн и производствените техники на Tesla, които досега не са обявявани, сигнализира, че компанията може да разработи автомобил от нулата за 18 до 24 месеца, докато на повечето конкуренти в момента им трябват от три до четири години.

Петимата източници изтъкват, че една голяма рамка - комбинираща предната и задната секция със средната долна част, където се помещава батерията - може да се използва в малкия електромобил на Tesla, който компанията иска да пусне на пазара на цена от 25 000 долара до средата на десетилетието.

Очаква се Tesla да вземе решение дали да излее платформата като едно цяло още този месец, споделят други източници.

3D принтиране и пясък

Пробивът, който Tesla прави, се фокусира върху това как гигантските форми за такава голяма част са проектирани и тествани за масово производство и как отливките могат да включват кухи подрамки с вътрешни ребра, за да се намали теглото и да се повиши устойчивостта при удар.

И в двата случая иновациите, разработени от специалисти по дизайн и леене във Великобритания, Германия, Япония и САЩ, включват 3D печат и индустриален пясък, споделят още източниците.

Досега производителите на автомобили избягваха да леят все по-големи конструкции поради разходите - създаването на форми за производство на части от 1,5 кв. метра или повече повишава ефективността, но е скъпо начинание и е свързано с безброй рискове.

След като бъде направена голяма метална тестова форма, машинните настройки по време на процеса на проектиране могат да струват 100 000 долара, като цялостното преработване на формата може да достигне 1,5 млн. долара, споделя специалист по леене. Друг негов колега казва, че целият процес на проектиране на голяма метална форма обикновено струва около 4 млн. долара.

Това се смята за непосилно от производителите на автомобили - особено като се има предвид, че дизайнът може да се нуждае от половин дузина настройки или повече, за да се постигне перфектна матрица от гледна точка на шум и вибрации, прилягане и покритие, ергономичност и издръжливост на удар, изтъкват източниците.

Но визията на Мъск от самото начало е да намери начин да излее долната част като едно цяло въпреки рисковете, добавят източниците.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:49 | 14.09.23 г.
fallback
Още от Анализи виж още