Месечните посещения в търговски центрове в България през първото полугодие на 2020 г. са намалели с между 30% и 35% спрямо същия период на 2019 г., сочат данни на консултантската компания Colliers International.
Към края на годината у нас има 25 търговски центъра с обща брутна отдаваема площ от 800 хил. кв. м и 16 ритейл парка с брутна отдаваема площ от 180 хил. кв. м. Коронавирусът е направил потребителите у нас по-чувствителни към цените, а това ускорява още повече експанзията на дискаунтери, вериги за бърза мода и за бързооборотни стоки и други вериги за стоки от основна необходимост, пише компанията.
Хибридните магазини за поръчка онлайн и вземане на стоката в магазина и снабдителните центрове се очаква да се развият значително през идните няколко години. Примери на пазара у нас в последно време са първият физически магазин на еMAG в България и проектът Miniso за снабдителен център в софийски търговски център. А полската група CCC Group обяви неотдавна новия си проект HalfPrice (луксозни брандове и бърза мода с постоянни отстъпки от най-малко 50%).
Ритейл парковете стават все по-популярни у нас, като до края на 2020 г. се очаква да отворят врати още три нови обекта, а през идните две години към тях ще се прибавят още над десет.
Естония е страната в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) с най-голяма наситеност на търговски центрове на 1000 души население със 738 кв. м, а най-ниска е в Албания с едва 104 кв. м, сочат данните на Colliers.
Най-големият обем на търговски площи в търговски центрове е в Полша (12,1 млн кв.м в 532 обекта) и Чехия (4,2 млн кв.м в 232 обекта), а най-малък е в Черна гора (110 000 кв.м в 14 центъра).
Пазарът на търговски площи в ЦИЕ се състои от почти 1670 търговски центъра с обща отдаваема площ от над 34,6 млн кв.м., обслужващ над 172 млн. потребители. Размерът пазара се отразява и в годишната покупателна способност на населението на обща стойност 893 млрд. евро. Покупателната способност на потребителите от Централна и Източна Европа обаче е много разнородна - между 9500 -12 500 евро на човек от населението годишно в Словения, Естония, Чехия, Полша, Словакия, Литва и 1500 – 3500 евро на човек на година в Украйна, Беларус, Албания, Босна и Херцеговина.
Увеличава се броят на малките търговски центрове и търговски паркове, считани както от предприемачите, така и от наемателите за печеливша инвестиция, а от потребителите - за удобни и безопасни места за пазаруване. В момента в страните от ЦИЕ има около 670 такива обекта, чиято обща площ е 6 млн. кв.м. Най-голям брой малки търговски центрове (между 5000 и 10 000 кв.м отдаваема площ, с над 10 магазина) работят в силно конкурентния пазар на търговски центрове в Полша (1,2 млн кв.м отдаваема площ, 164 центъра).
През следващите години основния тип инвестиции в този пазарен сегмент ще бъдат в малки квартални търговски центрове и паркове, прогнозира Colliers.
Към средата на 2020 г. броя на посетителите в търговските центрове в Централна и Източна Европа са намалели с между 20% и 45% заради наложените ограничения от правителствата върху работата на магазините, заведенията, центровете за услуги и местата за развлечение заради коронавируса, показват още данните на Colliers.
В същото време онлайн продажбите са отбелязали динамичен ръст, а поведението на потребителите е претъпяло промени.


Курортите вече са пълни за 8 декември
Свличане на скали затвори прохода "Троян-Кърнаре"
Аксаково загуби и последния си мач за 2025 година
Олимпик Варна с рекордна победа в третото ниво на българския футбол този сезон
Черно море с благородна кауза за мача с Арда
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Тревожен сигнал: хранителната сигурност в България не е обезпечена
Трафикът на кокаин в Европа се увеличава
Вулканът Килауеа изригна с фонтан от лава с височина около 370 метра ВИДЕО
Красиви идеи за празнична украса с малък бюджет
Гръцкият имотен пазар губи инерция: чуждите инвестиции рязко спадат
преди 4 години моловете да го духхат ! можем и без тях ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар