fallback

Сградите у нас трябва да имат технически паспорт до края на 2022 г.

Ако след изтичането на крайния срок дадена сграда няма паспорт, кметът на общината ще възложи изготвянето му, а собствениците ще трябва да платят продедурата

14:57 | 18.01.21 г. 6

Заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Валентин Йовев. Снимка: МРРБ

Декември 2022 година е срокът, в който сградите в страната трябва да имат изготвени технически паспорти и няма да има удължаване. Това заяви пред БНР заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Валентин Йовев.

Той поясни, че ако след изтичането на крайния срок дадена сграда няма изготвен такъв паспорт, кметът на общината ще възложи изготвянето му, а собствениците ще трябва да заплатят процедурата. Това ще става по два начина -  за направения разход ще се изготви изпълнителен лист за събиране на вземането или с  доброволно споразумяване със собствениците на сградите.

Техническият паспорт е абсолютно необходим за експлоатацията на всяка една сграда, каза още Йовев. Този документ обобщава информацията за изграждането ѝ, за въвеждането ѝ в експлоатация и за всички елементи от нейните технически характеристики – елементи на строежа, конструктивна устойчивост, пожарна безопасност и други. Той се изготвя, за да се установи устойчивостта на сградите и съоръженията и безопасността на обитаване и ползване на строежите, както и съответствието на характеристиките им с изискванията на действащите нормативни актове и необходимите мерки за тяхното подобряване.

Според законодателните изисквания технически паспорт се съставя за новите строежи от 2007 г., както и след реконструкция, основно обновяване, основен ремонт или преустройство на съществуващ строеж. Все още е нисък обаче процентът съставени технически паспорти на съществуващите жилищни сгради, изградени преди 2007 г., отчете Йовев.

Министерството на регионалното развитие и благоустройството ще съдейства за набавяне на информация за сградите – държавна собственост, а документацията за жилищните сгради трябва да бъде потърсена в общините, където се съхранява, обясни инж. Йовев. Той допълни, че почти няма неизвестна собственост на сгради или на самостоятелни обекти в тях, така че не очаква да има затруднения в тази посока.

За всички въпроси и уточнения по детайлите на процеса на паспортизация  на сградите МРРБ планира да направи разяснителна кампания, увери още Йовев.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:53 | 14.09.22 г.
fallback