fallback

Как Airbnb смята да запази рентабилността си?

Платформата за краткосрочни наеми разширява дейностите си - от туроператорски услуги до имотни проекти

18:20 | 01.02.18 г.

Снимка: Архив Ройтерс

След 10-годишно съществуване Airbnb регистрира първата си годишна печалба през 2017 г. Платформата за краткосрочни наеми постига оборот от над 3,5 млрд. долара през миналата година, съобщава Financial Times. Компанията, която стана рентабилна от втората половина на 2016 г., е постигнала приходи преди данъци, лихви и амотризации в размер на 100 млн. долара през 2017 г.

Airbnb, която е базирана в Сан Франциско и е оценявана на 30 млрд. долара, вече очаква 2018 г. да се превърне в най-важната година в историята й до момента въз основа на данните за резервациите за първото полугодие, пише френският вестник La Tribune. Тази година компанията може да излезе и на борсата. Слуховете за това се засилиха още повече след назначаването на бившия главен изпълнителен директор на American Express Кенет Ченолт в Управителния съвет.

300 млн. резервации за 10 години

„Хората твърдяха, че идеята ни никога няма да проработи. Непознати хора никога няма да си имат доверие. Десет години по-късно в Airbnb са направени близо 300 млн. резервации“, припомни съоснователят на компанията Браян Чески в блог публикация от миналия четвъртък.

Предприемачът определи линията, която компанията му трябва да следва не само през 2018 г., а минимум през целия XXI век. Според него тя трябва да си постави „безкраен времеви хоризонт“. Чески смята, че Airbnb не трябва да се съсредоточава върху краткосрочни финансови цели или върху конкуренцията, а да си изработи стратегия и визия.

Платформата, създадена през 2008 г. в Сан Франциско, действително много се промени. Тя разполага с 4 млн. жилища в над 65 хил. града и вече не се задоволява да продава само нощувки в дома на местни хора на туристи, търсещи изгодна цена и автентичност.

Нова роля на туроператор

За Airbnb 2017 г. беше белязана от развитието на услугата Trips. По подобие на туроператорите тази функция позволява на клиентите да резервират дейности, наречени „преживявания“, които са организирани от „местни експерти“.

Туристите могат например да се научат да боравят с меч в Токио или да събират трюфели във Флоренция. Това са необичайни дейности за пътешествениците и са доходоносни за Airbnb. През миналата година средната цена на пакет е била 55 долара. Платформата взема от организаторите на дейности комисиона в размер на 20% от разходите за услуга спрямо 3% от домакина и между 5 и 15% от туриста за наема на жилище.

След една година съществуване вече има над 4 хил. подобни дейности, които са налични в повече от 50 града, 26 страни и 6 континента. При стартирането на услугата през ноември 2016 г. съществуваха само 500 вида дейности в 12 града. 

Airbnb съобщи миналата седмица, че иска да развие услугата, най-вече в САЩ. Предвиден е инвестиционен план на стойност 5 млн. долара за предлагане на нови дейности в 200 американски града до края на 2018 г.

След време компанията смята да предлага самолетни билети, коли под наем и доставка на храна. Airbnb вече експериментира с подобни услуги през лятото на 2016 г., когато предложи да продава билети на авиокомпанията Lufthansa.

Съблазняване на възрастни клиенти

Подобно на платформата за наеми услугата Trips е много популярна сред хората под 35 години. Поколението, родено през 80-те години на миналия век, в момента съставлява 60% от потребителите, които вече са използвали сайта, и две трети от резервациите на дейности. Поради това от лятото на миналата година Airbnb работи по програма, наречена „select”. Идеята е да се повиши качеството, като се доближи до стандарта на хотелите, за да завладее по-заможно и по-възрастно население.

Калифорнийската компания ще подбере ограничен брой домакини, които отговарят на критериите за участие в програмата. Техният имот ще трябва да предлага ново спално бельо, допълнено с кърпи за баня, еднократни тоалетни принадлежности, селекция от кафе и чай. Апартаментите ще бъдат инспектирани от служители на Airbnb.

Изграждане на собствени жилищни блокове

Платформата за краткосрочни наеми планира да изгражда и собствени жилищни блокове. Тя е инвестирала 200 млн. долара в имотен проект, възложен на американската компания Newgard. Жилищният блок с 324 апартамента в Кисими, щата Флорида, трябва да бъде завършен през първото тримесечие на 2018 г. Жилищата ще могат да бъдат наемани за цяла година или до 180 дни в годината. Жилищен блок на Airbnb вече беше построен в Япония през 2016 г.

Компанията обаче е подложена на критики по три горещи въпроса – такса престой, ограниченията на броя на нощувките в големите градове и данъците. Платформата, която в миналото отказваше да събира такса престой, съобщи в понеделник, че до края на месеца ще изплати „над 13,5 млн. евро на 50 френски града“. Това е два пъти повече от изплатената през 2016 г. сума от 7,3 млн. евро.

Airbnb е много дискретна и по въпроса за плащаните данъци във Франция. Подобно на интернет гигантите американската компания прибягва до фискална оптимизация чрез ирландския си филиал. Целта е да плаща възможно най-малко данъци във Франция. Сумата на всяка трансакция, регистрирана от домакини във Франция, се обработва директно в Ирландия, която предлага един от най-ниските корпоративни данъци в Европа - 12,5%. През 2016 г. Airbnb е платила данъци за едва 92 944 евро във Франция, смешна сума за компания, която предлага 400 хил. жилища под наем в страната.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:33 | 05.09.22 г.
fallback