fallback

Новото берлинско летище изпрати и първия си самолет

етището, което струва близо 6 млрд. евро, три пъти повече от първоначалната му цена, трябваше да излезе на печалба от 2025 г.

10:57 | 01.11.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

След като първите пътници бяха посрещнати на новото летище BER в събота, тази неделя аеропортът започна и да изпраща пасажери. Малко преди изгрев слънце в 6.45 ч. излетя официалният първи полет на BER от северната писта на летището на авиокомпания Easyjet до Лондон Гатуик. Други полети са планирани за следващите часове.

Северната писта се използваше като писта на старото летище Шьонефелд в продължение на много години. BER ще открие официално дейността си едва на 4 ноември, когато самолетите ще излитат от новата южна писта за първи път. Сега старото летище Шьонефелд ще е дом на авиокомпанията Ryanair под името Терминал 5.

В събота главният изпълнителен директор на летището Енгелберт Лютке Далдруп откри летището с гости от политическия и корпоративния сектор - със закъснение с девет години. "Най-накрая можем да пуснем нашето летище в експлоатация. Най-накрая”, каза той с облекчение в събота. Това не бил исторически ден. "Но това е много важен ден за нас, за Берлин и Бранденбург, за Източна Германия”. 

Федералният министър на транспорта Андреас Шойер настоя след 14 години строителство с многобройни проблеми: "Времето на шегите с BER сега трябва да приключи”. И обеща да направи всичко възможно летището да стане международен център. 

Лютке Далдруп, който е флегматичен експерт по градоустройство, назначен през 2017 г. да спаси един от най-застрашените от катастрофа строителни проекти в Германия, не пести критиките си. BER „стана за посмешище“, казва той и допълва: „Ние, германските инженери, се срамуваме от това“.

В новия терминал имаше само няколко дузини гости. Голямо парти така или иначе не беше планирано след едногодишната строителна катастрофа, а епидемията сега постави допълнителни граници. Мотото е: "Ние просто отваряме”.



Снимки показват голям и скъп храм на пътуванията, окъпан в светлина, с ламперия от тъмно орехово дърво и лъскави подове. Основен елемент е „Летящото килимче“ – удивителна скултпура от червен алуминий на калифорнийския художник Пае Уайт, която се извисява в залата за чекиране.

BER има четири пъти повече площ от малкото градско летище, което заменя, Tegel, превърнало се в символ на пренаселване, лошо обслужване и транспортни връзки. Освен това то се намира в близост до нова железопътна гара, от която пътуващите ще стигат от и до центъра на Берлин за няколко минути.

По ирония на съдбата малкото летище Tegel вероятно ще е по-подходящо за пандемичната ера. В момента през летищата в Берлин преминават само 25 хил. пътници на ден, една четвърт от нивото миналата година. Първоначалният план BER да обработва 55 млн. пътници на година сега изглежда като невъзможна мечта.

С пускането в експлоатация на BER летище Tegel в северната част на града вече няма да се използва и ще бъде затворено седмица по-късно. Затварянето има за цел да облекчи стотици хиляди граждани от шумовете на самолетите и да създаде пространство за изследователска и търговска дейност. За всеки случай летището в западната част на града ще продължи да работи още шест месеца. Но така или иначе много пътници и там не се очакват - поради противоепидемилогичните мерки.

Летището, което струва близо 6 млрд. евро, три пъти повече от първоначалната му цена, трябваше да излезе на печалба от 2025 г. и да изплати дължимите си заеми на стойност 3,5 млрд. евро през идните десет години.

Според браншови експерти въздушният трафик е в най-сериозната криза след Втората световна война. Операторите очакват през следващите седмици за BER малка част от броя на пътниците, които биха били отчетени в нормални времена. А Лютке Далдруп винаги е подчертавал, че ще минат няколко години, преди трафикът да се нормализира отново.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:00 | 12.09.22 г.
fallback