fallback

Проптех секторът в Европа навлиза във фаза на зрялост

На този етап е вероятно да започне консолидация в сектора, очаква Европейската проптех асоциация

20:49 | 19.11.21 г.

Снимка: Unsplash

Проптех секторът в Европа излиза от фазата си на начално развитие и показва признаци на узряване, като на този етап е вероятно да започне постепенна консолидация в сектора. Това съобщи Идрис Гусен, заместник-председател на Европейската проптех асоциация по време на международната конференция PropTech Bulgaria 2021 | The SEE Conference, в която участие взеха експерти в проптех сектора от страната ни и Югоизточна Европа. Организатор на конференцията е PropTech Bulgaria. 

Данните на асоциацията сочат, че към момента в Европа има 3200 проптех компании, от които 60% са съсредоточени в сегментите на управлението и оперирането и маркетинга и трансакциите. „Това са сегментите от проптех пазара в Европа с най-голяма конкуренция и най-голям напредък по пътя към постигане на зрялост“, коментира Гусен.

Дания и Великобритания са лидери на Стария континент по генерирани приходи от стартъп компании в проптех сектора, като стартиращите компании в скандинавската страна генерират средно над 3 млн. евро на година, а във Великобритания – средно над 2 млн. евро.

Най-много проптех компании в Европа са съсредоточени във Великобритания – 900, показват данните на Европейската проптех асоциация. Признак за съзряването на проптех екосистемата на Стария континент и началото на консолидацията в сектора е и че новопояваващите се компании в начална фаза на развитие стават все по-малко, отбеляза Гусен.

Създаването на проптех стартиращи компании е достигнало връхна точка през 2015 г. с 50 новосъздадени компании, докато през следващите години броят им намалява до средно 20-30 годишно.

Една четвърт от проптех стартъпите се финансират от клиентите си

Данните на Европейската проптех асоциация сочат, че набирането на рисков капитал е най-големият източник на финансиране на европейските проптех стартиращи компании. Любопитното е, че 25% от компаниите в сектора са набрали нулев капитал, защото са финансирани от клиентите си, съобщи Гусен. „Вълнуващо е да разчиташ на клиентите за финансирането си. Това означава, че продуктът, който си създал, отговаря на търсенето на пазара и че компанията е способна да привлича клиенти“, изтъкна той.

Средният бюджет, който проптех компаниите заделят за маркетинг, достига 17 хил. евро месечно, като сумата зависи от приходите и степента на зрялост на компаниите.

Набраният рисков капитал за финансиране на проптех компании в Европа от 2011 г. насам е достигнал 1,3 млрд. долара в глобален план, като от тях 100 млн. долара все още предстои да бъдат вложени преди консолидирането на проптех сектора, отбеляза Гусен.

„Проптех изостава само с две години от финтех индустрията от гледна точка на инвестиран капитал, но смятаме, че скоро проптех ще задмине финтех по този показател“, изтъкна Гусен.

Финансирането на проптех компании в Европа съставлява 8% от набраните средства за сектора в глобален план. Привлечените капитали са нараствали всяка година от 2016 г. до 2019 г., когато достигат 3 млрд. евро. През 2020 г. заради пандемията финансирането е намаляло до 1,2 млрд. евро, но се очаква 2021 г. отново да бъде рекордна по този показател, съобщи Гусен.

От гледна точка на обема от сделки той достига средно 350 на година между 2016 и 2019 г., а през миналата година се е сринал до 84. „Обемът на сделките намаля на годишна база и през 2019 г., но набраният капитал расте заради постигането на все по-големи сделки“, отбеляза Гусен.

Сред най-активните инвеститори в проптех сектора в Европа са предимно компании от Стария континент, но има интерес и от американски, китайски и виетнамски корпорации, както и от компании от Близкия изток. 52% от инвеститорите не са ограничени в конкретна страна, а влагат средства в сектора в цяла Европа.

33,3% от средствата, инвестирани от фондове за рисков капитал, посветени на проптех сектора на Стария континент, идват от компании в областта на недвижимите имоти и строителството. Същият дял имат технологични корпорации като Siemens, Google и други технологични гиганти.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:54 | 12.09.22 г.
fallback