fallback

Нов удар за Facebook - от рекламодателите

Commerzbank, Sonos и операторът на интернет браузера Mozilla са сред компаниите, които преустановяват поне временно рекламирането си в социалната мрежа

09:55 | 28.03.18 г.
Автор - снимка
Създател

В допълнение към критиките, с които Facebook се сблъсква от страна на потребители и политици, сега социалната мрежа има нова грижа, причинена от по-малобройна, но мощна и значима група – рекламните клиенти.

Някои компании, сред които втората по големина германска банка Commerzbank, производителят на високоговорители Sonos и операторът на интернет браузера Mozilla, се отказаха от рекламиране в социалната мрежа – поне временно.

Рекламни агенции твърдят, че компаниите упражняват засилен натиск над Facebook да стане по-прозрачен и да пази по-добре данните, с които разполага. „Смятам, че клиентите с право достигнаха до момента, в който смятат, че достатъчно са си траели“, казва Дейвид Кершоу, ръководител на рекламната агенция M&C Saatchi, в интервю за BBC.

Рекламодателите критикуват липсата на прозрачност и нежеланието на Facebook и Google да направят нещо срещу разпространението на фалшиви новини. Google притежава платформата за видео Youtube, където конспиративните теории и неверни новини се разпространяват бързо, а точно до тях има реклами на установени марки. Откакто стана известно, че данните на 50 милиона потребители на Facebook нерегламентирано са достигнали до компанията за политически анализ Cambridge Analytica, критиките се изостриха. А ако рекламодателите се отдръпнат от Facebook, това заплашва дори съществуването на компанията, защото рекламите генерират 98% от приходите. 

Въпреки това не е ясно дали отливът ще е масов. Facebook и Google достигат до милиарди хора, особено младата, заможна целева група. За компаниите би било сложно и скъпо да рекламират джинсите, автомобилите или шампоаните си без този интернет дуопол.

Само в САЩ се очаква дигиталната реклама да нарасне до 107 млрд. долара през тази година. Според компанията за пазарни проучвания e-Marketer обаче делът на Google и Facebook ще се свие за първи път през тази година - от 58,5% на 56,8%.

Във всеки случай все повече рекламодатели искат да използват силата си, за да накарат Facebook и Google да предоставят по-надеждна информация както за контекста на рекламите, така и за тяхната ефективност - колко потребители наистина виждат рекламата. Кийт Уейд, маркетинг директор на Unilever, заплаши с оттеглянето на рекламите на концерна от най-голямата в света социална мрежа още преди скандала.

„Не можем да продължим да подкрепяме такава дигитална верига за доставки, която по отношение на прозрачността е съвсем малко по-добра от едно блато", каза той. Компанията инвестира една четвърт от годишния си рекламен бюджет от 7,6 милиарда евро в интернет, а загубата на подобни суми ще е болезнена дори за Facebook.

Procter & Gamble, производителят на потребителски стоки с най-висок маркетингов бюджет в света, Coca-Cola и Walmart, вече бойкотират YouTube, защото рекламите им се излъчваха преди расистки видеоклипове. P&G намали бюджета за интернет реклама с 200 милиона долара през 2017 г., а при „някои големи дигитални играчи" намалението е с 50%. Производителят на бръсначи Gillette и на праха за пране Ariel е установил, че рекламата е частично разхищение на пари, защото хората почти не гледат видеоклиповете. Според Wall Street Journal веригата за сандвичи Subway възнамерява да намали бюджета си за Facebook реклама по същата причина.

Ще загуби ли обаче Facebook и политическите си рекламодатели преди предстоящите т. нар. междинни избори в САЩ през есента? Вижте в продължението на материала в Bloomberg TV Bulgaria

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:59 | 12.09.22 г.
fallback
Още от Социални мрежи виж още