Злоупотреба с данни, персонализирана реклама, фалшиви новини, публикации, които предизвикват омраза: Facebook е силно критикуван по целия свят. Сега Марк Зукърбърг, основател и главен изпълнителен директор на компанията, изразява своето мнение за ZEIT ONLINE. Преди това го правеше предимно във Facebook.
Изявлението му се публикувано на немски в медията и в същото време в Wall Street Journal на английски език. Също така и някои други европейски медии ще го публикуват на националния си език. Публикуваме го на български.
Следващия месец Facebook ще навърши 15 години. Когато стартирах Facebook, не се опитвах да изградя глобална компания. Тогава разбрах, че можете да намерите почти всичко в интернет - музика, книги, информация - освен това, което е най-важно: хората. Затова изградих услуга, която хората биха могли да използват, за да се свързват и да се учат един от друг. С течение на годините милиарди хора намериха това за полезно и ние създадохме повече услуги, които хората по света обичат и използват всеки ден.
Наскоро чух много въпроси за нашия бизнес модел, така че искам да обясня принципите на работа. Вярвам, че всеки трябва да има глас и да бъде в състояние да се свърже с другите. Ако сме ангажирани да служим на всички, тогава се нуждаем от услуга, която е достъпна за всички. Най-добрият начин да направим това е да предлагаме безплатни услуги, което рекламите ни позволяват да правим.
Хората постоянно ни казват, че ако въобще искат да виждат реклами, те искат те да са подходящи за тях. Това означава, че трябва да разберем какво ги интересува. Така че въз основа на това кои страници харесват, какви са кликванията и др. създаваме категории - например хора, които обичат страници за градинарство и живеят в Испания. И след това начисляваме такси на рекламодателите, за да показват реклами на тази категория хора. Макар че рекламирането към конкретни групи (таргетираната реклама) съществуваше преди интернет, онлайн рекламата позволява много по-прецизно насочване и следователно - по-подходящи реклами.
Интернет също така ни позволява да предлагаме много по-голяма прозрачност и контрол върху това кои реклами виждате, отколкото го правят телевизията, радиото или печатът. Над нашите услуги имате контрол върху информацията, която използваме, за да ви показваме реклами, и можете да блокирате достъпа на рекламодател до вас. Можете да разберете защо виждате дадена реклама и да променяте предпочитанията си, за да получавате реклами, които ви интересуват. Можете да използвате нашите инструменти за прозрачност, за да видите всяка различна реклама, която рекламодателят показва на всеки друг.
Все пак някои са загрижени за сложността на този модел. При редовна трансакция плащате на фирма за продукт или услуга, които те предоставят. Това е просто. Но тук можете да използвате нашите услуги безплатно - а ние работим отделно с рекламодателите, за да ви покажем подходящи реклами. Този модел може да изглежда непрозрачен, а всички ние по природа сме недоверчиви към системите, които не разбираме.
Понякога това може да означава, че хората приемат, че правим неща, които не правим. Например, не продаваме данните на хората, въпреки че често някой съобщава, че го правим. Всъщност продажбата на информация на хората на рекламодателите би била в противоречие с интересите на бизнеса ни, защото това би намалило уникалната стойност на нашата услуга за рекламодателите. Имаме силен стимул да защитаваме информацията на хората от достъпа на никой друг.


Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Империята на китайските пристанища, част 4
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време
Последният ужас на Мерилин: Братът на Кенеди я души с възглавница в деня на смъртта ѝ
HR експерт: Бонусите са ключов инструмент за мотивация на служителите
Фермерският протест: Отново спряха движението през ГКПП "Кулата" на ТИР-ове
Мицкоски работи за "Сръбски свят", а не за независима РСМ