fallback

Facebook забранява реклама, оспорваща резултатите от изборите

Социалната мрежа е завела дело в САЩ срещу две компании, които са участвали в международна операция за „придобиване на данни"

09:52 | 02.10.20 г.
Автор - снимка
Създател

Преди изборите в САЩ американската технологична компания Facebook възнамерява да предприеме действия срещу рекламата, която говори за манипулация на изборите или е насочена срещу определени изборни методи. Например има реклами, които представят законово предвидените методи и процеси на гласуване като незаконни или в които изборите се описват като незаконни, преди дори да бъде обявен крайният резултат.

Такива реклами на нейната платформа и в услугата за снимки и видео Instagram ще бъдат забранени, съобщиха от компанията. Засега този ход ще касае реклами, обвързани с президентските избори на 3 ноември в САЩ.

Регулацията ще се прилага незабавно, написа в четвъртък в Twitter мениджърът на Facebook Роб Корен. Ходът е  обявен ден, след като президентът на САЩ Доналд Тръмп повтори твърдението си в първия си дебат по телевизията с претендента от Демократическата партия Джо Байдън, че президентските избори на 3 ноември могат да бъдат "подправени".

Още преди няколко дни Facebook заяви, че ще забрани постингите на потребители, които отправят предсрочни претенции за победа на изборите, предава DPA.

Припомняме, че в сряда Facebook обяви, че  е изтрила повече от 6500 страници и групи, свързани с конспиративната идеология на QAnon или други насилствени движения. По този начин социалната мрежа въведе нови правила, които забраняват групи, в които се обсъждат възможни актове на насилие в реалния живот. 

Освен това Facebook заяви, че е завела дело в САЩ срещу две компании, които са участвали в международна операция за „придобиване на данни“. Операцията се разпростира върху различни активи на Facebook, включително Facebook и Instagram, както и други големи уебсайтове и услуги, включително Twitter, Amazon, LinkedIn и YouTube. Компаниите, събрали данните на потребителите на Facebook за целите на „маркетинговата информация“, са направили това в нарушение на Общите условия на Facebook, пояснява концернът.

Фирмите, посочен в документите по иска, са базираната в Израел BrandTotal Ltd. и Unimania Inc., компания, регистрирана в Делауеър.

Според уебсайта на BrandTotal нейната компания предлага конкурентна разузнавателна платформа в реално време, която е създадена, за да даде на медиите и анализаторските екипи яснота за стратегията за социални медии и платените кампании на конкуренцията. Тази информация би позволила на клиентите ѝ да анализират и променят разпределението на бюджета си, за да се насочат към нови възможности, да наблюдават тенденциите и заплахите от нововъзникващите марки, да оптимизират своите реклами и съобщения и други.

Междувременно приложенията, управлявани от Unimania, твърдят, че предлагат на потребителите достъп до социални мрежи по различни начини. Например Unimania предлага приложения, които позволяват на потребителите да преглеждат Facebook чрез мобилен уеб интерфейс или заедно с други социални мрежи като Twitter. Друго приложение позволява на потребителите на преглеждат историите в Instagram анонимно, твърди компанията.

Искът на Facebook обаче е съсредоточен до голяма степен върху две разширения на браузъри, предлагани от компаниите: „Feed Feed“ на Unimania и „UpVoice“ на BrandTotal.

Първото позволява на потребителите да запазят рекламите, които виждат във Facebook, за по-късна справка. Но както разкрива страницата на разширението, това би довело потребителите до панел, който информира за рекламните решения на корпоративните клиенти на Unimania. UpVote, от друга страна, възнаграждава потребителите с ваучери за подарък за използване на топ социални мрежи и сайтове за пазаруване и споделяне на техните мнения за онлайн кампаниите, провеждани от големи марки.

Facebook казва, че тези разширения са действали в нарушение на защитата и условията за ползване на услугата. Когато потребителите инсталират разширенията и посещават уебсайтове на Facebook, разширенията инсталирали автоматизирани програми за набиране на данни - за тяхното име, потребителски идентификатор, пол, дата на раждане, статус на връзката, информация за местоположението и друга информация, свързана с техните акаунти. След това данните били изпратени до сървър, споделен от BrandTotal и Unimania.

Т. нар. събирачи за данни съществуват отчасти, за да съберат колкото се може повече информация чрез всякакви възможни средства с помощта на автоматизирани инструменти, като ботове и скриптове. Cambridge Analytica скандално набра данни за милиони профили във Facebook в навечерието на президентските избори през 2016 г., за да се насочи към нерешителните избиратели. Други такива фирми за извличане на данни използват ботове за наблюдение на цените на билети за концерти или събития, за да подбият конкурентите. Набраните данни могат да се използват и за маркетинг и реклама или просто да се продават на други фирми.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:34 | 12.09.22 г.
fallback
Още от Социални мрежи виж още