Twitter спря да бъде независима компания, след като се сля с новосформирана фирма без активни бизнес операции, наречена X Corp., което предизвика спекулации за това какво възнамерява да прави Илон Мъск с популярната социална мрежа, предава Bloomberg.
Twitter „вече не съществува“, след като се сля с X Corp., показва документ от 4 април, подаден в калифорнийски съд за дело, заведено срещу компанията и нейния бивш главен изпълнителен директор Джак Дорси миналата година от консервативния активист Лора Лумър.
Не е ясно какво означава тази промяна за Twitter, която преживява голяма трансформация, откакто Илон Мъск я придоби за 44 млрд. долара миналата година. В миналото милиардерът е подсказвал, че покупката на Twitter ще бъде „ускорител“ за създаването на X, която той нарича „приложение за всичко“. Мъск туитна за хода си във вторник с един единствен знак – „X”.
Вторият по богатство в света не крие желанието си да направи X нещо подобно на китайската WeChat – суперприложение, собственост на Tencent Holdings, което се ползва за всичко, от плащания до резервации на билети и комуникация. Но Мъск не дава ясни сигнали за това как това би се вписало в неговата голяма бизнес империя, обхващаща от гиганта за производство на електромобили Tesla до космическата компания Space Exploration Technologies. Мъск също така притежава домейна “X.com” – името на компания за онлайн разплащания, която той създаде и която в крайна сметка се обедини с PayPal.
X
— Elon Musk (@elonmusk) April 11, 2023
Мъск първо създаде три холдингови компании в Делауеър с вариация на името „X Holdings” през април миналата година, като част от офертата си за придобиване на Twitter. Но X Corp. е основана на 9 март в Невада, сочат документи, подадени в щата. Нейното сливане с Twitter е обявено на 15 март. Мъск е президент на фирмата и нейната компания майка X Holdings, която също е създадена през март и по устав има капитал от 2 млрд. долара, показват документи.
Twitter, която вече няма екип, отговарящ на медийни запитвания, не е отговорила на въпросите, изпратени от Bloomberg News. Адвокати от юридическата фирма, която представлява Twitter в случая - Willkie Farr & Gallagher, също не са откликнали веднага на поканата да коментират.
В интервю за BBC късно във вторник Мъск заяви от централата на социалната мрежа в Сан Франциско, че има планове за новата холдингова компания X, потвъждавайки, че Twitter е „ускорител“ за изпълнение на неговата визия за приложение за всичко. Въпреки това той отказва да даде подробности.
Ходът предизвика спекулации в Twitter какво точно означават промените, а туитът на Мъск е гледан над 13 млн. пъти само за часове. В Япония темата „Twitter Gone” излезе на преден план, а потребителите се шегуваха, че новото име на компанията ще наподобява това на местната рок група X Japan.
В същото интервю за BBC Мъск отбеляза, че социалната мрежа е „приблизително на нула“ (разходите и приходите ѝ са почти равни), след като повечето от рекламодателите са се завърнали, а агресивните усилия за намаляване на разходите най-сетне са започнали да дават плодове след огромните съкращения на служители, предава Ройтерс.
По думите на Мъск в момента социалната мрежа има около 1500 служители – значително по-малко от над 8000-те работници, които имаше преди той да придобие компанията през октомври.
Twitter е белязана от хаос и несигурност след сделката, тъй като съкращенията засегнаха много инженери, отговорни за отстраняването и предотвратяване на проблемите и прекъсванията на услугите, твърдят източници на Ройтерс.
Миналата седмица Twitter претърпя бъг, който попречи на хиляди потребители да имат достъп до линкове. Това беше шестият голям срив в услугата от началото на годината според групата за интернет наблюдение NetBlocks.
Мъск признава някои проблеми, включително скорошните прекъсвания, но коментира, че те не са продължили дълго.
По думите му в момента Twitter има 3 млрд. долара отрицателен паричен поток и е трябвало да предприеме драстични действия, имайки предвид мащабните съкращения.
„Можем да имаме положителен паричен поток през това тримесечие, ако нещата вървят добре“, посочва предприемачът, което беше слушано от над 3 млн. души. Мъск твърди, че в момента компанията има най-големия брой потребители в историята си.
Но след придобиването Twitter се сблъска с огромен спад на рекламите. Според Мъск това се дължи на цикличния характер на разходите за реклама, както и че някои от тях са „политически“. Той твърди, че повечето рекламодатели все пак са се завърнали в платформата.