Българският рекламен пазар продължава да расте с умерен темп. През 2017 г. разходите за реклама в страната са се увеличили с 8% до 370,25 млн. лв., стана ясно по време на „Форум на комуникационната индустрия” с тема „Глобални посоки – локален фокус”.
Данните за нетните рекламни бюджети, инвестирани през изминалата година в основните медийни канали, медийната инфлация, както и прогнозите за 2018 г. са представени от София Пенева, председател на УС на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА). Те са на база на събраната информация от водещите агeнции и медии в страната, пише в прессъобщение на асоциацията.
Телевизионната реклама продължава да държи най-голям дял с над 220 млн. лв. и за първи път изненадва с двуцифрена нетна инфлация от 13%. Teлевизията традиционно привлича и най-много от високобюджетните кампании, а най-големи рекламодатели са компаниите от фармацевтичната индустрия, храните и напитките, козметиката и търговските вериги.
„Според глобалните проучвания на WARC световният пазар расте средно с 2,8%, ръстът в Европа е подобен на този в България, а в Румъния е дори и по-голям” коментира София Пенева по време на презентацията.
„У нас все още се гледа много телевизия – средно по 3,15 часа на ден, и въпреки двете пийпълметрични системи на пазара ефектът от инвестициите е измерваем. Отново според проучване на WARC, проведено на 96 пазара, телевизионната реклама отбелязва спад с 0,8%, докато у нас ръстът в телевизията е 8%”.
Дигиталните кампании за 2017 г. са оценени на стойност 75,100 млн. лв., въпреки че липсват точни данни за инвестициите във Facebook и Google, които по информация на БАКА са средно между 30 и 35% при големите агенции.
С тази оценка дигиталната реклама у нас отбелязва 16% ръст и 10% инфлация за изминалата година. Близо 50% е ръстът на мобилната реклама, докато десктоп рекламата има 18% от всички инвестиции.
„В световен мащаб инвестициите във Facebook се равняват на общите инвестиции в радио реклама, а рекламата в Google е приблизително равна на инвестицията в целия печатен пазар в света”, коментира София Пенева глобалния ръст на интернет през 2017 г.
У нас единствено рекламата в печатни медии регистрира спад със 17% до 15,100 млн. лв., което води до 2% дефлация в цените. Радиото пък регистрира ръст от 1% до 18,600 млн. лв.
Основни рекламодатели там са търговските вериги, мебелите и фармацевтичните компании, а инфлацията е 2%.
Външната реклама в страната има 5% ръст и стига до 40,6 млн. лв. и 11% дял от целия медиа микс, с 4% инфлация инфлация на цените. Там традиционно най-големи рекламодатели са търговските вериги и телекомите. 0% ръст и инфлация и 650 хил. лв. нетни вложения има кино рекламата у нас.
Членовете на БАКА очакват през 2018 г. телевизионната реклама да продължава да расте с 8-9%, дигиталните канали – с 16%, радиото – с 1-2%, външната реклама с 5%, кино рекламата с 1%, а прогнозата за спад на рекламните инвестиции в печатни медии се оценява на 17%. Общият очакван ръст на рекламния пазар за 2018 г. е 9%.


Момиче се влюби в мъж, той я продаде за проститутка
41 пияни или дрогирани водачи спипа КАТ за ден
МОСВ започна спешен мониторинг на морските води заради блокирания танкер
Тежка катастрофа по пътя София-Варна днес
Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Нобелов лауреат за мир: Иран използва екзекуциите като „инструмент за репресии“
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Берое и Септември завършиха 0:0
Мъж е в тежко състояние след катастрофа на пътя София-Варна
Делян Добрев: Предишният вариант не беше бюджетът на ГЕРБ
Пострадали от наводнението в Бургаско: Причина са изсечените гори в Странджа