В последно време не спира да се говори за това как социалната мрежа Facebook печели от личните ни данни. И не само тя. Същото правят Google и LinkedIn, които продават събраната информация за нас на заинтересовани корпорации, или безобидно изпращат реклами, базирани на нашите конкретни интереси. Една калифорнийска компания обаче смята, че ние също можем да печелим, продавайки доброволно информация за личния си живот, като в замяна получаваме отстъпки от услуги или други материални облаги, пише специализираното издание Technologyreview.com.
Майкъл Фъртик е изпълнителен директор и съосновател на американския сайт Reputation.com, който смята за съвсем нормално да предлагаме данни за доходите си, например, на авиокомпании, които да ни продават самолетни билети на преференциални цени, или да ни дават точки за лоялност, които водят до нови отстъпки.
Идеята на Reputation.com е, че по този начин сами носим отговорност за това какво и на каква цена разкриваме. Поддръжниците на идеята коментират, че има логика в това сам да контролираш информацията, тъй като в момента детайлите около събирането й от организации като Facebook са твърде непрозрачни, въпреки че в Условията за използване са описани подробно.
"Движещата сила на този бизнес модел в момента е, че някой взима личната ти информация, без ти да си наясно и изрично да си го упълномощил. Още повече, че същият този някой я предоставя на неизвестни трети лица, които я ползват за бог знае какво," коментира Фъртик.
От изказването му става ясно, че той е водил преговори с различни големи компании и техните маркетингови отдели, които проявяват интерес към създаването на "сейф за потребителска информация," както се нарича новата услуга. Засега не е известно каква точно информация ще могат да продават/разменят потребителите, нито за какво ще бъде използвана тя. Ясно е само, че много авиокомпании са харесали идеята и са готови да сътрудничат.
"Всички авиокомпании, с които сме говорили, имат желание да предоставят преференциални услуги на редовните си клиенти, за да ги задържат. Те обаче срещат трудности в пресяването на хората, с което ние можем да сме им от полза," допълва Фъртик.
Сайтът Reputation.com е основан през 2006 г., след което собствениците му намират инвеститори, наляли 67 млн. долара в проекта. В момента компанията предлага продукти, които помагат на частни лица и компании да намерят информация за себе си в интернет и различни частни база данни. Срещу определено заплащане компанията може да изтрие нежелани записи от информация, което е възможно благодарение на договора, който Фъртик е сключил с някои от водещите компании, търгуващи с данни.
Съоснователят на фирмата коментира, че в момента тя има около милион клиенти, което означава, че е наличен достатъчен капацитет, за да се развие новата идея. Фъртик смята, че всичко може да започне от търговия с данни за личния адрес, навиците за пазаруване, професионалната история, както и доходите на клиентите на Reputation.com.
Факт е, че Reputation има много по-малко потребители от гигант като Facebook, но според Фъртик данните от неговите клиенти могат да бъдат по-ценни от някакви си кликове върху бутон "Харесвам" в социалната мрежа. Компанията дори разработва софтуер, откриващ конкретни части от персоналната информация на хората, което е допълнителен плюс за хората, имащи интерес към услугата.
Питър Фейдър, който е професор в бизнес университета "Уортън" в Пенсилвания и е специализирал в анализирането на информация, остава скептичен към подхода на Reputation.cpom, като според него той не предлага достатъчно, за да задоволи нуждите на потребителите и компаниите. "Въпреки че компаниите често се заблуждават, демографските и други лични данни рядко се оказват полезни," допълва още той. От изказването му става ясно, че информация за клиентско поведение е много по-важна, но компаниите вече разполагат с много от нея благодарение на добре развита комуникация с клиентите си.
Колкото до потребителите на услугата, Фейдър предвижда, че твърде малка част от тях би се съгласила активно да управлява и търгува с портфолио от собствената си информация. "Усилията, нужни за управляване на данните, ще са по-големи от ползите, които потребителите ще получат от продажбата им."
С твърденията на Фейдър не се съгласява Шейн Грийн, който е изпълнителен директор и съосновател на компанията Personal, която предлага уебсайтове и приложения за съхраняване на лична информация. В момента Personal има по-малко от милион потребители, но Грийн мисли, че броят на тези, които се интересуват от това какво се случва с информацията им, нараства постоянно.
Преди време Грийн също планирал стартирането на подобна услуга, каквато сега замислят в Reputation.com, но впоследствие плановете му се променили. Сега Грийн възнамерява да развие инфраструктура, чрез която хората да могат да обменят информацията си избирателно с компания по избор. Той сравнява услугата с начина, по който хората могат от профила си във Facebook да посетят външен сайт. По този начин всеки ще може да контролира количеството информация, което ще е достъпно за съответната компания, както и за какъв период от време.
Как да печелим пари от личните си данни
Ако Facebook може да печели от информацията ни, защо ние да не можем да направим същото, пита калифорнийска компания
13:20 | 04.08.13 г.
Снимка: Reuters
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
Инвестиции за над 640 млн. лева правят трите телекома у нас годишно
-
Подкрепата за еврото остава силна и на ниво държави, и в целия ЕС
-
Поведението на златото може да сигнализира не балон, а промяна в парадигмата
-
Tesla защитава пазарния си дял в Европа с по-евтина версия на Model 3
-
Без увеличаване на данък дивидент и на осигурителните вноски - правителството внася проектобюджета в понеделник
-
Икономиката на еврозоната е нараснала с повече от първоначално отчетеното
-
Връщането на минималните осигурителни прагове е „червена линия“ за АИКБ
-
За една година 91 души са станали милиардери чрез наследство
-
ЕК преразглежда митата върху вноса на изградени в Китай електромобили на Volkswagen
-
Германия е най-големият потребител на газ в ЕС, но не е най-зависима от вноса му
-
Акциите на "китайската Nvidia" поскъпнаха с над 400% след IPO-то ѝ за 1,1 млрд. долара
-
Nvidia има проблем с парите – прекалено много са
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
Европа е напът да се откаже от съпротивата си срещу проучвания за петрол и газ
-
През следващите години кафето от Бразилия може да има по-различен вкус
-
Кристоф Де Мил: Влизането на България в еврозоната ще укрепи стабилността на единния валутен съюз
-
В Турция вече смятат втечнения газ от САЩ за по-изгоден от тръбния газ от Русия и Иран
-
Половината от всички наети у нас работят в областите София, Пловдив и Варна
-
Нова опасност за Мерц: бизнесът предупреждава, че Германия е в състояние на свободно падане
-
Правителството ще преразгледа заплатите в публичния сектор, осигуровките и данък дивидент
-
Дълги години Швейцария привлича богаташите, сега иска да плащат данък върху наследството си*
-
ЕЦБ отказа гаранции за репарационен заем за Украйна и хвърля страната във финансова криза
-
Прогноза: Цените на жилищата в България догодина ще растат с темпа на инфлацията
-
Европа е напът да се откаже от съпротивата си срещу проучвания за петрол и газ
-
Американски и руски изтребители влязоха в сблъсък за парите за отбрана на Близкия изток
-
До шест месеца България ще е в топ 5 на Европа по капацитет за съхранение на енергия
-
Западните санкции принуждават руснаците да се обърнат към местните вина
-
Украйна удари най-голямото руско пристанище в Черно море, Русия отговаря с ракети по Киев*
-
Родителите на деца до 12 години ще могат да работят дистанционно през лятната ваканция
-
Как сградата на Халите в София е пример за търговски обект и витрина на устойчиви практики
-
През следващите години кафето от Бразилия може да има по-различен вкус
Коментари
Финанси виж още
-
Поведението на златото може да сигнализира не балон, а промяна в парадигмата
-
Пазарите в Азиатско-Тихоокеанския регион изпратиха седмицата разнопосочно
-
Цената на биткойна е с 30% надолу от рекордния си връх и това е напълно нормално
2 -
Цената на петрола се стабилизира сред двудневния ръст*
-
S&P 500 и Nasdaq записаха трета поредна печеливша сесия
-
Промишлените и автомобилните компании изведоха европейските пазари до ръст в четвъртък


От Черно море излязоха с важна информация за мача с ЦСКА
Вижте резултатите от официалния кантар на SENSHI 29
ФИФА с нововъведение за засадите на световното по футбол
Съдия Ганчева разказа пред ученици за последиците от употребата на "райски газ"
ПП-ДБ внесе вота на недоверие към кабинета "Желязков"
Еврозоната бележи по-силен ръст от очакваното благодарение на вътрешното търсене
Ралито на китайските акции изостава от американските
САЩ лобират срещу плана на ЕС за отпускане на заем в подкрепа на Украйна
Китай изпраща нови панди на Франция след срещата Макрон-Си
Търговските вериги инвестират в устойчивост и адаптация към еврото
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Програмата Explorer дава възможност за стипендии и международни стажове
БГ политици: Ниско домашно възпитание, ниска политическа и езикова култура
Тръмп плаши Европа: Изправена е пред цивилизационно заличаване
МК с позиция за нарушенията, констатирани от Сметната палата
Полицията разби нова наркооранжерия във Варна