fallback

Протести срещу Uber затрудниха трафика в европейски метрополии

Не бива да се опитваме да изхвърлим от живота предизвикателства, пораждани от новите технологии, казва Нели Крус

11:34 | 12.06.14 г.
Автор - снимка
Създател

Uber Technologies Inc., услугата за споделяне на автомобили, с която може да се поръча превоз от точка А до точка Б през смартфон, като плащането става директно с кредитна карта - без бакшиши и измами с брояча, е изправена пред най-голямото си предизвикателство.

Възлови улици и кръстовища в Лондон, Берлин, Париж и Мадрид бяха блокирани от недоволни от услугата таксиметрови водачи. В протестите са се включили над 30 000 шофьори на таксита и лимузини, като блокирани са останали туристически и шопинг центрове. Недоволните шофьори призовават властите и регулаторите да приемат правила за базираната в Сан Франциско Uber, чиято услуга позволява наемане на кола и шофьор без лиценз. Същевременно цената на лиценза в Европа може да достигне 200 хил. евро. Онлайн приложението използва GPS устройството на смарфона и така калкулира точната сметка. Иновативният старт-ъп е едва на 4 години, но вече оперира в 128 града в 37 държави, като 20 от градовете се намират в Европа. Компанията вече е оценена на над 18 млрд. долара.

Най-големите протести в сряда бяха в Лондон, където хиляди черни таксита блокираха улиците около Трафалгар Скуеър и площада пред парламента.

В Париж хиляди таксита блокираха достъпа до международните летища „Шарл де Гол“ и „Орли“, преди да се присъединят към колона от автомобили, потеглили на протестен митинг във френската столица.

В Мадрид по улиците в сряда нямаше никакви таксиметрови коли, след като шофьорите се отзоваха на призивите за протест срещу приложението. Шофьорите на таксита стачкуват и в Милано, но същевременно обслужват безплатно болни, инвалиди и бременни жени.

Протест, но не толкова масов, имаше и в германската столица Берлин.

„Критикуваме приложението, защото то не предлага нищо ново, а се опитва да изкара пари с нечестна търговия”, подчертава браншовият лидер на таксиметровите водачи в Германия Рихард Лайполд.

Някои политици обаче защитават приложението, защото според тях то дава по-голям избор на потребителите.

„Стачката няма да помогне", заяви заместник-председателят на Европейската комисия, отговарящ за програмата в областта на цифровите технологии, Нели Крус „Това, което е нужно, е реален диалог, в който да говорим за тези смущения, предизвикани от технологиите". „Не бива да се отнасяме към предизвикателства, пораждани от новите технологии, като ги игнорираме, като стачкуваме или като се опитваме да ги изхвърлим от живота", пише още Крус в блога си. По думите ѝ иновациите унищожават някои професии и променят други, но същевременно подобряват повечето от тях, а и създават нови работни места.  

На някои места в Европа обаче услугата може да се сблъска със забрани. Така например на 6 юни Министерството на икономиката на германската провинция Хамбург издаде заповед за забрана на дейността в града на Wundercar, германски конкурент на Uber. Според ведомството превозът на хора с цел печалба и без лиценз е против закона. В Берлин администраторите разследват подобен ход срещу Uber, каза говорителката на местното министерство Петра Роланд. A белгийски съд вече забрани Uber в началото на годината.

Вижте снимки от протестите в галерията

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:39 | 10.09.22 г.
fallback