fallback

Домакинствата с интернет достъп в България достигат 59%

Все повече потребители ползват мрежата за покупки, а близо половината от предприятията имат собствен сайт

13:58 | 11.12.15 г. 1

Делът на домакинствата с достъп до интернет в домовете расте с 2,4 процентни пункта през тази година спрямо 2014 г. и вече достига до 59,1%. Това става ясно от проучване на Националния статистически институт (НСИ) за използването на информационно-комуникационните технологии в страната.

Все повече от домакинствата ползват широколентов достъп, показва анкетата, проведена сред 4 085 обикновени домакинства и 9 011 лица на възраст 16 - 74 навършени години. Спрямо 2014 г. делът на тези домакинства се покачва с 2,3 процентни пункта и така те са 58,8%, или почти всички, имащи достъп до интернет от дома си, са с осигурена бърза и надеждна връзка.

В последните десет години използването на информационно-комуникационните технологии става все по-масово – относителният дял на домакинствата с достъп до интернет се е увеличил повече от 3 пъти, а използването на широколентова връзка бележи ръст повече от пет пъти.

Най-висок дял на домакинства с достъп до глобалната мрежа е Югозападният район на страната, в който влиза и столицата, - 67,8%, а след него се нареждат Югоизточният и Северният централен район, съответно с 58,6 и 58,2%. На последно място е Северозападния район – с 44,9%.

През годината над половината от населението на възраст между 16 и 74 години е използвало интернет всеки ден или поне веднъж седмично. Регулярно мрежата използват 54,6% от хората в тази възраст, като това е с 0,9 процентни пункта повече от миналата година. В същото време намаляват лицата, които никога не са били онлайн – от 37,1% през 2014 г. те вече са 34,7%.

Най-активни в мрежата са младежите, сочат още данните на проучването. 84,1% от лицата между 16 и 24 години използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично през тази година. С увеличаването на възрастта намалява ползването на интернет, като едва 10,5% от хората между 65-74 години ползват глобалната мрежа. Покачва се делът на лицата с основно и по-ниско образование, които ползват възможностите на глобалната мрежа. През тази година те са 24,7% от тях, докато през 2014 г. бяха 23,4%. Но все пак  значителното различие при редовно използващите интернет по образование остава, като относителният дял при висшистите е 86,3%.

И през 2015 г. мрежата е използвана най-често за комуникация от редовните потребители. 83,3% от тях осъществяват телефонни или видеоразговори през интернет, а 78,9% са използвали електронна поща. За да участват в социалните мрежи интернет са ползвали 75,9%, а 70,7% четат новини и онлайн вестници онлайн. Едва 9,8% от населението използва мрежата за интернет банкиране.

През годината 27,5% от хората, ползващи интерент, са заразили компютъра си с вирус и това е довело до загуба на информация или време. Станалите жертва на злоупотреба с лична информация, изпратена по интернет, или на други нарушения на поверителността, са 3,6%. В същото време 21,8% от потребителите изразяват опасения относно сигурността при ползването на мрежата. 

Друга положителна тенденция е, че нарастват хората, които пазаруват онлайн за лични цели. През годината това са 18,5%, което е с 1,9 процентни пункта повече от миналата година. Най-често онлайн се купуват дрехи и спортни стоки, като – 71,2% от пазарувалите по интернет са закупили точно такива продукти. Стоки за дома са напазарували 31,4% от потребителите, а 30,6% са използвали възможностите на мрежата, за да резервират хотел или да направят друга покупка, свързана с пътуване.

Високоскоростният и надежден интернет достъп става все по-необходим и за бизнеса, сочи друго проучване на националната статистика сред предприятията в страната. През годината 71,3% от тях използват фиксирана широколентова интернет връзка, а 44,7% имат мобилна широколентова връзка. Освен това почти всички предприятия  – 93%, имат компютри и преносими устройства, а 91,3%  -  достъп до интернет.

Близо половината от предприятията присъстват в интернет със собствен уеб сайт - това са 48,2% от всички компании, като 82,3% от тях го използват, за да предлагат стоки и услуги. За да развиват дейността си и да разширяват своето интернет присъствие 30,3% от компаниите използват социални медии. Най-популярни са социалните мрежи (Facebook, LinkedIn, Google+ и др.), в които 38,0% от предприятията с 250 и повече заети лица поддържат свой профил. Големите компании са най-активни и при използването на уеб сайтове за споделяне на мултимедия (VBox7, YouTube, Flickr, Picassa, SlideShare и др.), като при тях относителният дял е 14,2%, докато едва 6,2% от малките предприятия правят това.

Освен това през миналата година 8,7% от предприятията  продават своите продукти и услуги онлайн, като 41,1% от тях предлагат на своите клиенти възможността да заплащат своите покупки онлайн чрез кредитна или дебитна карта, директен дебит или чрез система за електронни разплащания, сочат още данните на НСИ.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:25 | 13.09.22 г.
fallback