fallback

А1: Става дума за популизъм, не за защита на потребителите

Ще отстояваме позицията си по всички предвидени от закона начини и в най-добрия интерес на нашите клиенти, казват от оператора

11:45 | 30.12.21 г. 7
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Популизъм, а не опит за защита на интересите на потребителите виждат от „А1 България“ в предприетите в сряда от Министерството на икономиката мерки за замразяване на цените на операторите.

В изпратено до медиите становище операторът изразява „изненада и съжаление, че се налага да общуваме с министъра на икономиката и индустрията чрез социалните мрежи вместо в пряк и разумен диалог, каквото намерение изразихме още от самото начало на комуникационната кампания за индексиране на цените на част от предоставяните от нас услуги“. 

В същото време от оператора твърдят, че сериозният политически отпор, който среща, е продиктуван от популизъм, а не от най-добрия интерес на потребителите. Според А1 България инфлацията в страната е факт и тя се отразява негативно върху всички сектори на икономиката с ръста на цените на горивата и електроенергията и стоките от първа необходимост. „За съжаление вместо да се фокусира върху истинските икономически проблеми, Министерството на икономиката и индустрията търси лесни начини за отвличане на вниманието, като атакува една от индустриите, която открито и прозрачно комуникира с клиентите си предстоящи промени на цени“, се казва още в становището.

От оператора потвърждават, че са получили заповедта от Комисията за защита на потребителите, с която на основание на Закона за защита на потребителите се оспорва избрания начин за индексация на цените. Компанията отбелязва, че заповедта не забранява индексацията по принцип, а означава, че не се приема планът на оператора да извърши индексацията на една стъпка, вместо на две, като я отложи максимално във времето.

„Това означава, че никой не оспорва правото ни да индексираме. Тази възможност е залегнала в договорните ни отношения от много години и никога досега не сме я ползвали. Имахме правната възможност да индексираме и миналата година, както и в началото на тази, но не го направихме. До последно се опитвахме да поемем удара от инфлацията и да не повишаваме цените си, но в дългосрочен план това вече е невъзможно, затова увеличението е неизбежно, макар и в минимален размер“, се казва още в позицията на „А1 България“.

От компанията виждат ролята на държавата и в частност на Министерството на икономиката и индустрията в търсенето на най-добрия баланс между нуждите на бизнеса и тези на крайните потребители. Инфлацията и растящите цени поставят фирмите пред сериозни предизвикателства да продължат да работят нормално в полза на клиентите и обществото, подчертават от А1. Според оператора обаче комуникацията не се провежда с цел намиране на взаимноизгодно решение, а чрез натиск и непазарни послания, което за него е напълно неприемливо.

„Готови сме да съдействаме на Министерството на икономиката и индустрията да работи по осветляването и разрешаването на истинските проблеми на нашата индустрия като пиратството на авторски ТВ права, избягване заплащане на ДДС и други данъци, ползване на незаконни фиксирани мрежи“, казват още от „А1 България“,  част от A1 Group с над 25 млн. клиенти в седем страни и почти 18 хил. служители, от които близо 3600 в България. 

„Всяка намеса на държавните институции в процеса на свободно предлагане на стоки и услуги трябва да бъде в съответствие с пазарните принципи и действащото законодателство и ние ще отстояваме позицията си по всички предвидени от закона начини и в най-добрия интерес на нашите клиенти“, предупреждават още от компанията.

В сряда стана ясно, че Комисията за защита на потребителите е издала заповеди, с които забранява на „Теленор България" и „А1 България“ да индексират цените по ред, който не е предвиден в сключените между него и потребителите договори. Комисията базира решението си на основание чл. 68л, чл. 68в и чл. 68г от Закона за защита на потребителите.  Броени дни преди Коледните празници мобилните оператори съобщиха почти едновременно, че ще индексират месечните такси за всички свои услуги - тв, интернет, мобилна телефония и съответните пакети, и за всички потребители (фирми и домакинства) спрямо инфлацията през последните две години. Фирмите се позоваха на растящите цени в България и увеличените си разходи заради по-високото потребление на мрежата през последните две години. Очакванията на А1 бяха цените да се вдигнат с общо 4.1%, сборът от средногодишния индекс на потребителските цени през 2020 и 2021 г. От „Теленор" съобщиха за около 5% ръст на сметките. От „Виваком" обявиха по-късно, че планират увеличение, но само с едногодишна индексация. 

КЗП реагира почти веднага и обяви, че ще забрани на операторите да вдигнат цените по този начин - използвайки инфлацията за две години, тъй като увеличението ще е двойно. Това според комисията е нелоялна практика. Министърът на икономиката Корнелия Нинова дори ги заплаши с глоби, ако не се съобразят със заповедта. А самите мобилни оператори излязоха с позиции, в които казват, че стриктно спазват законодателството.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:03 | 14.09.22 г.
fallback