fallback

Какво означават новите промени на Apple, засягащи приложенията?

За много компании, разчитащи на базиран на реклама бизнес модел, новините не са никак добри

14:02 | 27.04.21 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Потребителите на iPhone по света започнаха да получават серия от непознати съобщения от началото на тази седмица след сваляне на най-новия софтуерен ъпдейт на Apple, питащи ги дали искат да бъдат следени, пише Financial Times.

Десет месеца, след като Apple обеща „разширени функции за неприкосновеност“ за iPhone, промените най-сетне пристигнаха заедно с iOS 14.5 - въпреки силния протест на конкурентите на Apple и антитръстовите оплаквания във Франция и Германия.  

Първият път, в който потребителите отворят всяко от приложенията си след ъпдейта, ще се изправят пред един простичък въпрос: „Ще позволите ли на (името на приложението) да следи вашата активност в приложенията и уебсайтовете на други компании?“

Има два възможни отговора – „Позволи“ и „Накарай приложението да не следи“. Изправени пред такъв избор, се очаква повечето потребители да откажат.

Досега приложенията можеха да събират и споделят с трети страни като брокери на данни всякаква лична информация за потребителите, включително локация, кои други приложения използват тез, кога влизат в конкретните приложения, криптирана версия на имейл адреси, телефонните номера и уникалния код за идентификация на iPhone, известен като IDFA (Идентификатор за рекламодатели).

Според Fun Corp, разработчик на приложения, голяма част от потребителските действия и събития се следят ежедневно. Автор в Washington Post установи, че 5400 тракера са събирали данни от телефона му само за седмица. Много приложения изпращат данни до множество партньори, включително Facebook и Google.

Когато потребителите на iPhone се прехвърлят от приложение в приложение и сърфират в мрежата, те оставят купища данни всеки път, включително копие от своя IDFA. Това позволява на онлайн  рекламната индустрия да създава профил на поведението, който рекламодателите използват, за да предлагат подходящи реклами.

Какво става при отказ от следене?

Apple иска всички приложения да изискват задължително съгласие за това. Ако потребителите се откажат още при първото получаване на известието, на приложението се забранява достъп до техния IDFA завинаги. И Apple очаква, че приложенията няма да споделят други данни, включително телефонни номера или имейли.

Води ли това до спиране на рекламите?

Не, потребителите виждат същия брой реклами, но те не са персонализирани. Рекламната индустрия смята, че думите в първоначалното известие не обясняват адекватно стойността на следенето.

Потребителите все пак ще виждат реклами, но без потока им от данни, те няма да са толкова подходящи за тях, а приложенията ще могат да таксуват по-малко рекламодателите.

Накратко, базираният на реклами бизнес модел, на който разчитат много безплатни приложения, ще бъде силно засегнат.

Какво мисли бизнесът по въпроса?

Индустрията за онлайн реклама достигна 350 млрд. долара годишно, а много разработчици на приложения са вбесени. Facebook например изгради бизнес за 80 млрд. долара годишно чрез продажбата на персонализирани реклами спрямо профилите на потребителите. Компанията плати на купища печатни медии, включително Financial Times, за да сподели в свои статии, че промените ще засегнат малките бизнеси, които няма да могат лесно да достигат до клиентите си.

Освен това твърди, че Apple използва „доминантната си позиция на пазара, за да се облагодетелства от собственото си събиране на данни, докато прави невъзможно конкурентите да използват същите данни“.

Други компании като Snap, Twitter и TikTok също ще бъдат засегнати, а много компании, които разчитат на мобилна реклама, се опитват да открият начин да заобиколят правилата, както в САЩ, така и в Китай.

Вижте още технологични новини във видеото на Bloomberg TV Bulgaria!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:35 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Софтуер виж още