fallback

П. Евтимова: Дуалното образование е един от критериите на чуждестранните инвеститори

Дуалното обучение се развива най-добре там, където има концентрация на бизнес и инвестиции, твърди ръководителят на проекта „ДОМИНО“

15:27 | 01.06.17 г.

Проблемът както на чуждестранните инвеститори, които идват тук, така и на българските фирми, е липсата на добре подготвени професионалисти. Всъщност чуждестранните компании поставят наличието на дуално образование като основен фактор при взимането на решение дали да вложат капитал в България, или не. Това коментира ръководителят на проекта „ДОМИНО“ Петя Евтимова в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.

„Проектът ни е малък, стартирахме през 2015 г. само с две професии в две училища. Главната цел беше да покажем как работи моделът на дуалното обучение. Българският бизнес отдавна чакаше подобна инициатива и две години по-късно вече имаме 16 участващи училища, което беше цел за 2019 г. Имаме и 62 фирми, които участват. От тях 40% са големи компании с над 200 служители. Проектът обхваща 11 града на България“, обясни Евтимова. 

Тя уточни още, че проектът обхваща само професионалните гимназии, тъй като в тези заведения е заложено много по-висока степен на практическо обучение. „Започнахме само с технически професии, като от новата учебна година ще стартираме и автомобилна мехатроника. Включихме и професията готвач по настояване на туристическия бранш. Също така и технолози в преработката на мляко и млечни продукти. Имаме много заявки за техници на климатична техника“, обясни експертът.

Евтимова призна, че има и заявки, които не е ясно дали ще бъдат включени. За пример тя посочи самолетни техници и техници на електромобили. „Това са много нови професии, но вече има интерес от чуждестранни инвеститори за подготовка на такива кадри“, допълни гостът.

„Дуалното обучение се развива най-добре там, където има концентрация на бизнес и инвестиции. Трябва обаче да кажем, че то не е безплатно за компаниите, защото през първите години те трябва да влагат в материали и възнаграждения.

От 5-дневна работна седмица учениците са в училище само 2 дни, останалите 3 дни те са в предприятието и прекарват там един 7-часов работен ден. Наставник е с тях през цялото време и ги въвежда в детайлите от работата. Съответно, през това време той не може да изпълнява своите служебни задължения, някой трябва да го замества. Това е разход за работодателя. Той поема и всички материали, които се използват в процеса на обучението. Заплаща и минимум 90% от минималната работна заплата на всички ученици, които участват в обучението, обясни Петя Евтимова.

Тя обаче е категорична, че ползите за бизнеса не са малко. След две години фирмата вече разполага с напълно обучен професионалист, който веднага може да наеме на работа. Близо 90% от учениците, които попаднаха под обхвата на проекта, вече подписаха своите трудови договори и то след изтичането само на първата година, добави гостът.

Тя изрази надежда, че дори след приключването на проекта моделът ще продължи да съществува и партньорството между училищата и бизнеса ще се засили. 

„Още през 2014 г. в Закона за професионалното образование парламентът вмъкна текст, според който дуалното образование е легитимна форма на обучение“, обясни още Евтимова.

Вижте още във видеото. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:26 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Bloomberg TV виж още