fallback

Трябва ли България да се притеснява от новия законопроект за евросредствата?

Това усилие на ЕС се сблъсква с много сериозна съпротива от страна на националните правителства, твърди Димитър Марков от ЦИД

12:58 | 18.01.19 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

България трябва сериозно да се притеснява от новия законопроект на Европейския парламент, според който правителствата, които се намесват в съдебната система, не се справят с измамите и корупцията, рискуват да изгубят средства от ЕС. Това мнение изказа Димитър Марков от Центъра за изследване на демокрацията в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria.

Според него България попада в групата страни, които получават сериозни критики в това отношение. 

„Не мога да кажа, че сме решили и проблема с корупцията. Основание за притеснение е, че евросредствата за България продължават да бъдат един много сериозен инструмент финансов за стабилността на държавата“, каза гостът.

Той признава, че властите в София  полагат усилия, за да се справят с проблема, но единствено времето може да даде оценка дали тези усилия са в правилната посока.

„От друга страна, едно по едно те (делата, б.ред.) започват да се пропукват. Видяхме преди известно време с предишния министър на отбраната какво се случи, след колко години наказателен процес, който финишира с едно много сериозно обезщетение, което държавата, оттам и ние като данъкоплатци ще трябва да платим, защото въпреки показното начало на делото не се свърши работата докрай. Или пък ако не е имало основание, е започнало безпричинно едно такова шумно дело“.

Ако „кранчето към парите от ЕС бъде спряно заради такива проблеми“ България може да има сериозни проблеми, поясни Марков.

„Преди всичко държавата няма да може да плаща по част от сключените договори, което може би е най-критичният проблем. Европейската комисия и Европейският парламент с решението от вчера се опитват да кажат, че държавата членка е тази, която ще трябва да поеме финансовата тежест, ако има спрени средства, така че плащанията към изпълнителите да не спират. Дори това да се случи, в такъв случай българският данъкоплатец е този, който ще поеме тази тежест, което отново би довело до определено напрежение. Но по принцип когато този постоянен поток по усвояване на евросредства бива прекъснат по някакъв начин, това безспорно води до напрежение по цялата верига, включително до спиране на плащания към изпълнителите, съответно към техните работници, служители и т.н. И ефектът е много сериозен, особено ако това продължи по-дълъг период от време“.

Според Димитър Марков това усилие на ЕС (свързано с новия законопроект, б.ред.), което не датира от скоро, се сблъсква с много сериозна съпротива от страна на националните правителства. По думите му голяма част от тях го намират за едно прекалено вмешателство във вътрешните им работи. Според експерта тази съпротива ще продължи.

„Основният проблем е с тази решаваща крачка от икономическия към политическия съюз в рамките на ЕС. От момента, в който чисто икономическото обединение трябва да прерасне в общи ценности като правова държава, като правосъдие, това е най-деликатният момент. Но от друга страна стои аргументът, че това са средства, които европейският данъкоплатец плаща на ЕК и има основанието те да се харчат законосъобразно. Това е един много силен аргумент, тъй като действително има държави, в които индикациите са, че има нарушения, че има неправилно, незаконосъобразно усвояване на средства. Това безспорно дава на комисията силен инструмент за въздействие. От една страна, тя е безпомощна в момента, тъй като ѝ е много трудно да установява тези нарушения. Представете си 28, вероятно 27 държави членки с различните си правни системи, с различното си счетоводство. Как се установяват тези нарушения от ЕК? И от друга страна, липсата на какъвто и да е сериозен механизъм за санкции при установени нередности“. 

Вижте повече във видео материала!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:01 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Bloomberg TV виж още