fallback

Вл. Василев: Българска пчела робот ще пази кошерите от пестициди

Как ще защити интересите си пчеларската общност от вноса на мед от трети страни коментира партньорът в "Истински мед"

15:54 | 13.02.23 г. 2

Българска компания разработва технологията за пчела робот, която чрез танц ще насочва пчелите и ще ги отклонява от места, където например е пръскано с пестициди. Тя имитира танца, който пчелите изпълняват, за да дават такава информация на цялата колония. Тези технологии са още в експериментална фаза, но се работи по процеса, по който те ще работят, а след това ще се мине и към комерсиализация. Това разкри в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria Владимир Василев, партньор в "Истински мед".

По думите на експерта новото поколение устройства се разработва със седем университета в Европа. „Развиваме нов вид устройства, които пазарът не е виждал до сега никъде. Те засичат броя пчели, които влизат и излизат от кошера. Така ще се знае колко от тях са се прибрали и дали дадена колония е загубила много пчели през деня“, разкри още Василев.

Той напомни, че целта на програмата „Осинови кошер“ е да се подобри финансовото състояние на пчеларите в Европа, за да могат в последствие да се развиват технологично.

Партньорът в "Истински мед" настоява уникалните български продукти като странджанския манов мед, кестеновия мед и други да бъдат защитавани. „Те имат много специфичен вкус и трябва да бъдат част от една "премиум серия", защото България може да бъде лидер на европейския пазар на мед. Но, за да се случи това, трябва наистина да мислим как да създаваме качествени продукти. Това е много голям проблем в цялата ни аграрна индустрия – мислим повече как да произведем нещо, отколкото колко добро да бъде то“, коментира Владимир Василев.

Експертът посочи, че пчеларите в България често са и производители, и търговци. Като производители, те има проблеми, свързани с броя на своите кошери и поддържането на популацията им. "Търговските проблеми на българските пчелари са, че те се стараят сами да намират реализация на своята продукция, а пазарът не им дава особено конкурентни цени. И сега, и предходната година се забелязваше същото, че цената на едро определено не дава достатъчно, за да могат пчеларите спокойно да продадат своята продукция", подчерта Василев.

Той е на мнение, че липсата на обединение, което да защитава интересите на пчеларската общност, я поставя в неизгодна позиция и заради вноса на мед от трети страни. "Този внос рефлектира изключително сериозно върху цената. Освен това консумацията на мед в България генерално намалява, което е проблем. През последните 20-30 години тя намалява до ниво, което ни поставя в позиция на една от страните, в която се консумира най-малко мед на глава от населението", предупреди специалистът.

Владимир Василев отбелязва, че медът е продуктът, който през годините се компрометира от незаконния внос и смесването му с продукт, който не е мед, затова доверието на производители, потребители и генерално на пазара е много ниско.

Как се установява дали един мед е истински и защо домашните тестове не са надеждни? Как да се свали напрежението между земеделци и пчелари? По какъв начин инициативите на "Истински мед" подкрепят пчеларите в процеса на възстановяване на кошерите при загуби и при закупуване на инвентар? Как се развива инициативата "Пчеларски университет"? Какви са резултатите от първия сезон и кога ще започне вторият? Какво трябва да знае един човек, който тепърва иска да развие свой пчеларски бизнес?

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:55 | 13.02.23 г.
fallback
Още от Bloomberg TV виж още