fallback

Даниела Стоева: Българският туризъм е изключително неустойчив на сътресения

Защо страната ни се позиционира като евтина дестинация и как ще се завърнат германските туристи, коментира експертът от АБТТА

12:09 | 14.02.23 г.

Българският туризъм е изключително неустойчив на сътресения. Проблемите на бранша са свързани с решения, които са в компетенциите на множество различни министерства и Министерството на туризма се опитва да посредничи и да ги разрешава, но невинаги успява и изпълнява ролята на буфер. Това мнение изрази в предаването "Светът е бизнес" на Bloomberg TV Bulgaria Даниела Стоева, член на управителния съвет на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА).

„Туризмът, не само в България, но и по света, никога не се е славил с много високи заплати. Но тук сме влезли в един дяволски кръг и проблемът се корени далеч в миналото. Позиционирахме се като евтина дестинация, а станахме такава, заради презастрояването на Черноморския регион“, посочи тя.

По думите ѝ, когато предлагането в пъти превишава търсенето, ценовата война е нещо естествено. Според нея най-лесният начин е като се редуцират разходите  – да се намали заплащането или да се съкрати персоналът.

 „Ние се въртим в тази спирала вече много години, но тъй като глобално туризмът вървеше нагоре, много дълго време и България също береше плодовете на това общо позитивно развитие. Но когато настъпи пандемията, установихме, че нашият бранш е изключително неустойчив на сътресения“, коментира Стоева.

Експертът отбеляза, че след пандемията избухването на войната в Украйна има изключително негативен ефект при туризма най-вече върху германския  пазар, който е традиционен за България, и е морски, културен и природен.

„Пазарът в Германия е много чувствителен. Винаги е бил такъв. Той е един от пазарите, които са най-реактивни на всякакъв вид катаклизми или някаква несигурност. Германският турист е готов да се въздържи от пътуване в съответната дестинация при първите такива сигнали. Това го видяхме още 90-те години, когато войната бе близо до нас, на Балканите. Усети се веднага и по време на пандемията. Това беше пазарът, който най-бързо дръпна назад“, посочи Стоева и посочи, че германският пазар, според статистическите данни, е все още с минус 50% назад спрямо 2019 година.

Тя отбеляза, че при другите пазари също има известно отдръпване, но там „много по-бързо се преодоля този страх и потокът започна да се възстановява“. За пример туристическият специалист даде британския пазар, който през миналата година се представил доста добре по отношение на пътуванията.

Рекламата ли е ахилесовата пета на българския туризъм? Какво ще предложат на щандовете си българските фирми на предстоящото изложение в началото на март в Берлин? Кои са 1001-те причини да работиш в туризма? Защо туристическият бранш не може да се обедини, за да поставя и отстоява исканията си? Какъв е проблемът с т.нар. „незаконни екскурзии“ и защо не може да бъде преодолян?

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Светът е бизнес" може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:09 | 14.02.23 г.
fallback
Още от Bloomberg TV виж още