fallback

До края на годината прехвърлят инфраструктурата на Фериботен комплекс Варна

ДППИ ще инвестира 24 млн. лв. през 2015 г. за реконструкция на пристанищата, заяви Ангел Забуртов

10:45 | 16.02.15 г.

Най-късно до края на годината ще има решение за инфраструктурата на "Фериботен комплекс Варна", като се очаква двата моста там да бъдат прехвърлени на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" (ДППИ). Така ще бъде решен сегашният проблем - операторите на трите кораба по фериботната линията Варна - Казказ се оплакват от сериозно забавяне на претоварните операции. Това става ясно от интервю на Ангел Забуртов, генерален директор на ДППИ, пред в. „Стандарт“.

„Проблемът е от дълго време, най-вече поради начина на опериране на "Фериботен комплекс Варна". Там оператор е "БДЖ-Товарни превози", част от "Холдинг БДЖ", а мостовете бяха прихванати от НКЖИ по схемата дълг срещу собственост. Вече се подготвя проекторешение на Министерски съвет двата подемно-преходни моста да бъдат прехвърлени на ДППИ, тъй като не е в правомощията на НКЖИ да инвестира в тяхното обновяване.

Проблемът е резултат от неизпълнението на финансовите ангажименти от "Холдинг БДЖ" да инвестира в ремонта на втория мост поради тежкото състояние на холдинга“, обяснява Забуртов.

Според него имало проблеми не само с изпълнението на задълженията, а и с воденето на сметките. „С вземането на решение от МС за прехвърляне на двата моста на ДППИ ще се реши проблемът с рехабилитацията на втория подемно-преходен мост. Паралелно с това се мисли и по въпроса за оперирането, така че може да се премине и към вариант концесиониране на Фериботния комплекс", смята той.

Ангел Забуртов допълва, че отдаването на концесия е добра идея, тъй като ще се постигне завършен технологичен процес. „Фериботният комплекс е хубаво съоръжение, но проектирано в друго време, когато през него са се претоварвали по над 6 млн. тона товари. Днес дори не можем и да мечтаем за такива обеми въпреки нарастването на корабопосещенията в последно време“, смята той.

Шефът на  ДППИ допълва, че инвестиционната програма на предприятието за 2015 г. предвижда в реконструкция и рехабилитация на пристанищната инфраструктура да бъдат вложени 11 млн. лв. от капиталов трансфер и 13,637 млн. лв. - от собствени приходи. Със средствата от капиталов трансфер ще се реализират най-мащабните проекти, като тази година това са реконструкцията на пристанищното съоръжение в Шабла и проектирането на интермодалния терминал на "Пристанище Варна".

На въпрос как ще се инвестира в  интермодалния терминал, след като средствата за това бяха спрени от служебния кабинет, Забуртов обяснява, че финансирането на проекта е трябвало да стане по програмата "Растеж и устойчиво развитие на регионите", но програмата беше преустановена. Самата процедура за избор на изпълнител обаче не е била спряна и е избран изпълнител - консорциумът "Енергопроект - Роял Хасконинг". Има и решение финансирането на проекта да стане чрез ДППИ за сметка на капиталовия трансфер, казва той.

Предвидената инвестиция е в размер на 8,7 млн. лв. без ДДС. „Така че в инвестиционната ни програма за 2015 г. над 70% от капиталовия трансфер е предвиден за разплащане по договора за проектиране на интермодалния терминал Варна. Общата стойност на двата обекта, които ще бъдат преходни и за 2016 г., е около 16 млн. лв., така че ще остане една част за финансиране за следващата година, когато те трябва да приключат“, допълва шефът на ДППИ.

На въпрос обновяването на кои пристанищни съоръжения ще бъде финансирано със собствени средства на предприятието той казва: „Обекти от голям обществен интерес са реконструкциите и рехабилитациите на вълноломите във Варна и Бургас. Над 3,5 млн. лв. ще бъдат инвестирани през тази година в тях, но обмисляме варианти и за допълнително финансиране по някоя от европейските програми. Планираме ремонт и изграждане на комуникации и настилки на открити складови площи в "Пристанище Варна Запад" на обща стойност над 2 млн. лв.

На територията на "Фериботен комплекс Варна" се планира изграждане на нов захранващ водопровод. Над 2,5 млн. лв. ще бъдат вложени в укрепване и обновяване на кейовите стени в порт Бургас“.

„Повече от 300 хил. лв. ще инвестираме в рехабилитацията на складови площи и кейови стени в пристанище "Русе Изток", около 350 хил. лв. са предвидени за драгажни дейности на входа на лимана в "Пристанище Лом". Със собствени средства ще финансираме голям проект за рехабилитация на "Пристанище Видин". Като цяло планираните инвестиции със собствени средства, които ще стартираме тази година, са на обща стойност над 38 млн. лв., като част от тях са преходни и ще приключат догодина. Съотношението на инвестициите е 2/3 за морските и 1/3 - за речните пристанища“, изчислява Забуртов.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:14 | 14.09.22 г.
fallback