fallback

Наклонените кули в Бургас и Варна посрещат и изпращат корабите 24/7

Бреговите центрове отговарят за двата навигационни района по Българското Черноморско крайбрежие

15:53 | 15.10.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Кулата в Пиза далеч не е единствената наклонена кула нито в Европа, нито по света. През 2015 г. с наклонени кули се сдобиха и двата най-големи морски града у нас. С въвеждането в експлоатация на Бреговите центрове за управление на трафика във Варна и в Бургас България стана първата държава в Черноморския регион, изградила модерна интегрирана система за управление на корабния трафик и информационно обслужване на корабоплаването.

Преди да бъдат избрани точните местоположения на двата центъра, е направено сериозно проучване откъде операторите ще имат най-добра видимост. Става ясно, че от навигационна гледна точка най-подходящото място за варненския център е в Аспарухов парк, а за бургаския – в Зоната за обществен достъп на пристанището. През последните няколко години Аспарухов парк става все по-посещавана дестинация от варненци, а Свободната зона на пристанище Бургас е сред най-предпочитаните места за отдих и разходки на бургазлии и гости на града. Така съвсем естествено Бреговите центрове започват да привличат вниманието и да попадат все по-често в обективите на фотографите, като неусетно се превръщат в знакови сгради.

Истината е, че двете кули далеч не са така наклонени, както Кулата в Пиза, но тяхната причудлива форма създава такова усещане. Тя е такава заради естеството на работа на операторите. Наклонените кули никога не спят. Операторите наблюдават трафика 24 часа в денонощието, насочват корабите, организират съвместното им преминаване и влизането им в пристанищата. Нощно време е необходимо прозорците, през които те гледат, да бъдат наклонени напред, така че отраженията от светлини, които се намират в залата, да не им пречат да виждат навън в тъмното.

Бреговите центрове отговарят за двата навигационни района по Българското Черноморско крайбрежие. Северният район започва от Дуранкулак и стига до нос Емине. Южният започва от нос Емине на север и стига до Резово на юг. В тях са инсталирани редица системи за управление на корабния трафик, за електронен документооборот в морския транспорт и за управление на маневрите в пристанищата. Двата центъра, оперирани от Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“, предоставят възможности за обмен на информация и съвместни действия с различни държавни структури като ГД „Гранична полиция“, Военноморските сили и Агенция „Митници“.

Бреговите центрове във Варна и Бургас са изградени от ДП „Пристанищна инфраструктура“ в рамките на проект „Информационна система за управление на трафика на плавателни съдове (VTMIS)-Фаза 3“, съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие, чрез Оперативна програма „Транспорт“.

fasha

Публикацията е част по проект BG16M1OP001-5.002-0005-C01  "Популяризиране на ОПТТИ чрез аудио-визуални материали, интернет страница и медийно обслужване", съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР)  на Европейския съюз чрез Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:02 | 13.09.22 г.
fallback