Кулата в Пиза далеч не е единствената наклонена кула нито в Европа, нито по света. През 2015 г. с наклонени кули се сдобиха и двата най-големи морски града у нас. С въвеждането в експлоатация на Бреговите центрове за управление на трафика във Варна и в Бургас България стана първата държава в Черноморския регион, изградила модерна интегрирана система за управление на корабния трафик и информационно обслужване на корабоплаването.
Преди да бъдат избрани точните местоположения на двата центъра, е направено сериозно проучване откъде операторите ще имат най-добра видимост. Става ясно, че от навигационна гледна точка най-подходящото място за варненския център е в Аспарухов парк, а за бургаския – в Зоната за обществен достъп на пристанището.
През последните няколко години Аспарухов парк става все по-посещавана дестинация от варненци, а Свободната зона на пристанище Бургас е сред най-предпочитаните места за отдих и разходки на бургазлии и гости на града. Така съвсем естествено Бреговите центрове започват да привличат вниманието и да попадат все по-често в обективите на фотографите, като неусетно се превръщат в знакови сгради.
Истината е, че двете кули далеч не са така наклонени, както Кулата в Пиза, но тяхната причудлива форма създава такова усещане. Тя е такава заради естеството на работа на операторите. Наклонените кули никога не спят. Операторите наблюдават трафика 24 часа в денонощието, насочват корабите, организират съвместното им преминаване и влизането им в пристанищата. Нощно време е необходимо прозорците, през които те гледат, да бъдат наклонени напред, така че отраженията от светлини, които се намират в залата, да не им пречат да виждат навън в тъмното.
Бреговите центрове отговарят за двата навигационни района по Българското Черноморско крайбрежие. Северният район започва от Дуранкулак и стига до нос Емине. Южният започва от нос Емине на север и стига до Резово на юг. В тях са инсталирани редица системи за управление на корабния трафик, за електронен документооборот в морския транспорт и за управление на маневрите в пристанищата.
Двата центъра, оперирани от Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“, предоставят възможности за обмен на информация и съвместни действия с различни държавни структури като ГД „Гранична полиция“, Военноморските сили и Агенция „Митници“.
Бреговите центрове във Варна и Бургас са изградени от ДП „Пристанищна инфраструктура“ в рамките на проект „Информационна система за управление на трафика на плавателни съдове (VTMIS)-Фаза 3“, съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие, чрез Оперативна програма „Транспорт“.
fasha
Публикацията е част по проект BG16M1OP001-5.002-0005-C01 "Популяризиране на ОПТТИ чрез аудио-визуални материали, интернет страница и медийно обслужване", съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР) на Европейския съюз чрез Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020 г.


Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”