fallback

И. Перфанова: Има нужда от европейска директива за брокерската дейност

За да има генерална промяна в бизнеса, трябва да разчитаме на помощта на държавата, коментира председателят на УС на НСНИ

12:49 | 14.12.15 г. 10

Ирена Перфанова. Снимка: Личен архив

С председателя на Управителния съвет на Националното сдружение "Недвижими имоти" (НСНИ) Ирена Перфанова разговаряме за все още несъстоялата се регулация на бизнеса и кампанията на сдружението за подаване на сигнали за некоректни практики.

Ирена Перфанова участва в журито, което ще оценява кандидатите в първите Годишни награди на Imoti.net. Порталът за имоти, който е част от медийна група Инвестор.БГ АД, организира наградите като следваща стъпка от развитието си и с цел признание за компаниите и експертите, които с работата си утвърждават добрата репутация на бранша.

- Г-жо Перфанова, НСНИ обяви преди няколко месеца кампания за подаване на сигнали към Комисията за защита на потребителите и Комисията за защита на конкуренцията от страна на потребители и агенции за некоректни практики и нелоялна конкуренция. Какви сигнали получихте и каква беше реакцията на институциите?   - Кампанията се разрасна много. В сдружението получихме много сигнали и от агенции, и от потребители. Имаше сигнали от вече измамени потребители от никому неизвестни агенции. Някои агенции се присъединиха към кампанията, като самите те поеха редица публични инициативи.

За по-голямата част от подадените от нас сигнали към Комисията за защита на потребителите (КЗП) получихме обобщаващ отговор, който считаме за неприемлив, тъй като не е обърнато внимание на подадения повик и вече има пострадали потребители. Отговорът не комуникира с очакваната от нас намеса на КЗП, за което е необходимо да продължим работа с комисията по изясняване къде седи проблемът – в бизнеса, в законодателството или в държавата, и какви са препоръките и насоките на Комисията.

Ако трябва да обобщим сигналите, те са няколко категории: рекламират се имоти, които не съществуват; рекламират се имоти, за които има подписан ексклузивен договор с една агенция, а други агенции продължават да рекламират същия имот; рекламират се имоти на цени, различни от тези, които иска собственикът им; рекламират се имоти с невярна локация като район и дори град или други подвеждащи параметри; рекламират се продадени имоти, които вече имат нов собственик, който е изненадан от това, че някой продава имота му; има измамени потребители, чийто имот е бил отдаден под наем от агенция, същата е подписала договор за наем, събирала наемите, без да има дадени пълномощия и естествено не е информирала за това собствениците.

Има и сигнали срещу агенция, която събира депозити, за да започне преговори по продажна цена. Впоследствие потребителите се отказват, защото разбират, че върху имота има тежести, както и не получават достатъчно информация от агенцията, за да имат сигурност в сделката, а агенцията не им връща депозита под предлог, че е договорила исканата цена, т.е. пострадали потребители поради недобросъвестен търговец.

Имаме и оплаквания от потребители, които си пускат сами реклама на имота и агенциите я копират и започват да предлагат без съгласието на собственика, рекламата не се сваля и дори след обаждане на собственика в агенцията. Подадени бяха и оплаквания от потребители, че някоя агенция е взела изключителни права и не дава достъп на други агенции, съответно и на техните клиенти, до офертата, а клиентът не желае тази агенция да защитава неговия интерес и има свой агент. Получихме сигнали и за неиздадени документи за платени депозити или комисиони, а след това измамени клиенти, които не могат да докажат колко пари и на кого са платили. Има и други изобретателни похвати за „зарибяване“ на клиенти.

Тук бих искала да добавя, че има и немалко случаи, в които потребителите сами създават условия за лоши практики, като например да си продават имота, без да информират агенциите, които го предлагат, че трябва да го спрат от реклама. Потребители се оплакват, че някоя агенция предлага имота им за продажба на по-ниска от търсената от тях цена, а в същия този момент допускат оглед с клиент на агента-нарушител. Потребители отказват и да подпишат посреднически договори, с което затрудняват работата на агенциите, отказват да взимат фактури и задлъжняват към агенциите с дължимия ДДС, с което ощетяват бизнеса и държавата, обявяват имота си в много агенции без договори, с което създават условия за надлъгване на агенциите чрез рекламите, които публикува,т и съответно реализиране на имота на по-ниска цена на пазара.

И понеже става въпрос за лоши практики, между тях влизат и онези между агенциите, попадайки в конкурентен пазар. В пряк контакт между потребител и агенция не винаги препоръките на агента са правилните, когато агентът иска да получи дадена оферта за себе си. Ползват се различни похвати за привличане на клиенти, като обещания за списъци със скрити оферти, продажба на по-висока цена, отколкото е казала конкурентна агенция, обещания за реализиране на сделка за 45 дни, и т.н. Съветваме клиентите да се вслушват в съветите на браншовата организация, защото тя не обслужва персонални интереси и може да даде правилната насока на потребителя за добри и лоши практики, с което да го предпази от взимането на решения чрез подвеждане.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:10 | 14.09.22 г.
fallback