fallback

Инфлационният натиск сериозно изплаши потребителите в България

Потребителското доверие у нас рязко се понижи през април спрямо началото на годината

12:15 | 09.05.22 г. 7

Продължаващата война в Украйна все повече разрушава икономическите и финансовите нагласи на потребителите в България.

На фона на ускоряващата се инфлация, очакванията за нови повишения на цените заради енергийната криза и военния конфликт потребителското доверие у нас рязко се понижи през април спрямо началото на годината. Това показват данни на Националния статистически институт (НСИ), публикувани днес.

Инфлационният натиск сериозно изплаши потребителите в България, сочат данните. През април изследването показва нарастване на песимизма в оценките и очакванията на потребителите в сравнение с януари.

Общият показател на доверие на потребителите намалява с 4,9 пункта спрямо равнището си отпреди три месеца. Понижаване на потребителското доверие се отчита сред населението както в селата, така и в градовете - съответно с 5,7 и 4,6 пункта.

Мненията на потребителите за развитието на общата икономическа ситуация в България през последните дванадесет месеца, както и очакванията за следващите дванадесет месеца  са по-песимистични спрямо предходното наблюдение, в резултат на което балансовите показатели намаляват съответно с 11,8 и 15,0 пункта.

По-негативни в сравнение с януари са и оценките и очакванията им относно промените във финансовото състояние на техните домакинства.

Потребителите продължават да считат, че през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени.

Същевременно и инфлационните очаквания на потребителите за следващите дванадесет месеца се засилват (повишение на балансовия показател с 4,9 пункта).

По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца прогнозите се изместват към по-умерените мнения, в резултат на което балансовият показател се понижава с 5,4 пункта.

Настоящата икономическа ситуация в страната продължава да се оценява от по-голямата част от потребителите като неблагоприятна за спестяване. Негативна е и нагласата им по отношение на извършването на разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, за „покупка или построяване на жилище (вила)“ и за „подобрения в дома“ през следващите дванадесет месеца.

Подобна е и ситуацията в редица други страни, където инфлационният натиск изплаши потребителите. 

Потребителските нагласи в Германия се очаква да се свият до историческо дъно през следващия месец, тъй като войната в Украйна ускорява инфлацията и увеличава разходите на домакинствата, като намалява надеждата за възстановяване след пандемията.

Потребителското доверие в Австралия се е свило до най-ниското си ниво от септември 2020 г., след като поскъпващите енергийни източници създадоха очаквания за висока инфлация.

* Показателят на доверие на потребителите е средна аритметична на балансите на очакванията за развитието през следващите дванадесет месеца на: финансовото състояние на домакинствата, общата икономическа ситуация в страната, спестяванията на домакинствата и безработицата, като последният баланс се взема с обратен знак.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:01 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още