fallback

Спестявания, а не бум на потреблението очакват Централна Европа през 2024 г.

Потребителите в региона остават предпазливи в разходите си и след отслабването на инфлацията

11:14 | 23.02.24 г. 4

Когато печка за 500 долара на Electrolux за кратко беше пусната в продажба за 1% от обявената си цена в Унгария миналата седмица, за часове купувачи наводниха онлайн магазина с хиляди поръчки, пише Ройтерс.

Но привидната сделка на века се оказа технически проблем и нито клиентите имаха реалистичен шанс да се доберат до подобна невероятна сделка, нито шведският производител на домакински уреди успя да се възползва от огромното търсене.

„Очакваме слабите нагласи на потребителите да се задържат на европейския пазар през 2024 г., тъй като клиентите избират по-ниски цени и отлагат несъществени или случайни разходи“, коментира Петер Тот, ръководител на отдела за продажби на Electrolux за Централна и Източна Европа в отговор на въпрос за стабилността на търсенето в източната част на ЕС.

Реалността в региона е, че има оскъдни признаци за възстановяване на потреблението, на което правителствата разчитат да компенсира по-слабото търсене за износ от изпитващата затруднения германска икономика и да изведе региона от забавянето заради инфлацията от миналата година.

Чехия и Унгария изпаднаха в рецесия, а Полша я избегна съвсем за малко. Само четири седмици след началото на 2024 г. чешкото правителство понижи прогнозата си за растежа през 2024 г., като се позова на по-слабото от очакванията възстановяване на потребението, а Унгарската централна банка отправи сходно предупреждение.

Дори в Полша, за която се очаква да отбележи най-силния ръст на заплатите в региона тази година, разходите на потребителите имаха колебливо начало през януари, след като индексът за брутните спестявания се озова на отрицателна територия в четири тримесечия от началото на 2022 г.

Макар че ръстът в продажбите на коли и автомобилни части и на материали за ремонт на жилищата вдигнаха продажбите на дребно над очакванията, икономисти от Bank Pekao заявиха, че януари е бил „безнадежден месец“ за дрехите, а продажбите на друти трайни стоки също са намалели.

„Оставаме скептично настроени към потенциала на полския потребител. Според нас 2024 г. ще бъде година на спестявания, не на бум на потреблението. От реалния ръст на доходите с между 7% и 8% полските потребители ще похарчат приблизително половината“, допълни банката.

Публикувани в сряда данни показаха, че стабилното подобряване на нагласите на потребителите от края на 2022 г. е изпаднало в застой през февруари заради възобновените притеснения за икономическите перспективи на Полша и на домакинствата.

„Относително ниските брутни спестявания на домакинствата в сравнение с други страни от Централна и Източна Европа може да имат подкопаващи последици за възстановяванетно на частното потребление“, коментира Малгожата Кживицка, асоцииран директор на Fitch Ratings, и допълни, че все още очаква потреблението да допринесе донякъде за цялостния растеж.

Избирателно възстановяване

Въпреки някои подобрения през последно време доверието на потребителите в Чехия и Унгария остава слабо, като цените на хранителните стоки сега са близо до тези в еврозоната, където разполагаемите доходи са значително по-високи.

Тези страни имат най-слабите перспективи за възстановяване в Централна Европа през 2024 г. съгласно най-новите прогнози на Европейската комисия, които предвиждат ръст от 2,7% в Полша, под очакванията на Варшава за 3% или повече.

Томаш Пружа, председател на Чешката търговска и туристическа асоциация, очаква „избирателно възстановяване“ на търсенето от потребителите през второто полугодие, като чехите все още спестяват за основни нужди и харчат повече за развлечения и по-висококачествени стоки.

„Очакваме предпазливостта да се запази до лятото, когато хората ще започнат да усещат подобряване на реалните заплати“, отбеляза той.

Допитване на PricewaterhouseCoopers сред унгарски ръководители, което включва над 30 компании в сектора на търговията на дребно, показа, че под половината от близо 300 компании очакват ръст на приходите през 2024 г., което е най-лошият резултат от над десет години насам.

„Не очаквам реален бум на потреблението в нито една страна от Централна и Източна Европа в скоро време“, коментира Витолд Орловски, главен икономически съветник на PwC в Полша. „Икономическото положение изгрежда мрачно и вероятно ще се подобри едва през второто полугодие на тази година“, допълни той.

Лукаш Козловски, главен икономист във Федерацията на полските предприемачи, заяви, че 2024 г. вероятно ще отбележи „умерено възстановяване“ в търговията на дребно.

Той обаче допълва, че възстановяването може да срещне препятствия, тъй като полското правителство планира да върне през следващото тримесечие данъка от 5% върху продажбите на храни, който беше замразен през последните две години, а в същото време лихвите по заемите може да останат по-високи за по-дълго време.

Отвъд икономическите данни психологическите последици от хроничната слабост на Германия - най-голямата икономика в Европа и най-големият износен пазар за региона, също може да се отрази на поведението на потребителите, коментира ръководител в Чешката централна банка.

Павел Ропиак, икономист в полския кредитор BGK, отбелязва, че потребителите може да бъдат предпазливи към по-големи разходи, тъй като двуцифрената инфлация през последните две години е намалила спестяванията им.

„Можем да използваме всички налични инструменти в подкрепа на потребителите – активна фискална политика, активна парична политика, „гълъбова“ парична политика. Но ако потребителите не искат да харчат, просто няма да го направят“, допълни той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:14 | 23.02.24 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още