IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

От Apple до GM - митата на Тръмп струват милиарди долари на корпоративна Америка

Американски компании разшириха диапазона на разходите си, оттеглиха прогнозите си за цялата година или предупредиха за спад на търсенето от потребителите

16:30 | 11.05.25 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

От Apple до General Motors, корпоративна Америка се готви за щети за милиарди долари от търговската война на Тръмп и то още преди повечето от засегнатите стоки да са дошли, пише Bloomberg.

Сред американските компании, които са обявили финансовите си прогнози до момента, GM очаква удар от 5 млрд. долара тази година, а Apple очаква 900 млн. долара под формата на по-високи разходи през сегашното тримесечие. Nvidia ще поеме 5,5 млрд. долара под формата на повишени разходи заради новия контрол върху износа.

Администрацията на президента Доналд Тръмп наложи повсеместни мита върху по-голямата част от вноса и взе на мушка страни и индустрии за допълнителни мита. Налозите достигат до 145% за голяма част от китайския внос, а Пекин отвърна с вносни мита от 125% върху американските стоки. Произведените в чужбина стомана и алуминий също се облагат с американско мито от 25%.

Прогнозирани разходи от американските мита и/или ответни налози. Таблица: Bloomberg LP Прогнозирани разходи от американските мита и/или ответни налози. Таблица: Bloomberg LP

Първите предупреждения от тези и други компании „сини чипове“ може значително да подценяват общия удар върху печалбите. Много компании все още не са обявили прогнози, а някои възприемат изчаквателен подход. Други загантаха за проблемите, като разшириха диапазона на разходите си, оттеглиха прогнозите си за цялата година или предупредиха, че повишенията на цените ще подкопаят търсенето от потребителите.

Meta Platforms, например, повиши прогнозите си за капиталовите си разходи за годината със 7 млрд. долара, като обвини за промяната отчасти по-високите от очакванията разходи за внасяно от чужбина оборудване.

„Просто има голяма несигурност около това предвид продължаващите преговори в областта на търговията“, коментира Сюзън Ли, главен финансов директор на собственика на Facebook и Instagram, при представянето на резултатите на компанията.

Думата „несигурност“ бе използвана често от много ръководители при представянето на финансовите резултати за тримесечието. Тя беше спомената над 9000 пъти до момента в този сезон на корпоративните отчети, повече от последната си връхна точка в началото на пандемията от Covid-19 и най-голям брой споменавания в историята, съгласно данните на Bloomberg.

Думата "несигурност" се завръща. Графика: Bloomberg LP Думата "несигурност" се завръща. Графика: Bloomberg LP

Десетки компании все още не са обявили отчетите си за последното тримесечие и не са отговорили на въпроси на анализатори за удара от митата, включително Nvidia, Oracle, Home Depot и Walmart. Някои индустрии като онлайн рекламата, вероятно ще бъдат засегнати по-късно през годината и само ако компаниите намалят бюджетите си, за да компенсират завишени цени или по-слабо търсене от потребителите.

Корпоративните ръководители отговарят по множество начини, включително правят опити да изместят производството си от Китай и ускоряват поръчки на материални активи преди очакваните повишения на цените.

Microsoft съобщи, че продажбите на софтуера ѝ Windows и на други продукти са нараснали по-бързо от очакванията, тъй като потребителите се запасяват с наличности. Amazon.com ускори някои покупки на наличности през първото тримесечие преди очакваните мита. В съчетание с разходи, свързани с връщане на стоки от потребителите, ходът е понижил рентабилността на компанията през първото тримесечие с около 1 млрд. долара.

„Не всички от нас знаят, разбира се, къде точно ще се установят митата или кога“, каза Анди Джаси, главен изпълнителен директор на Amazon при представянето на резултатите на компанията пред анализатори.

Вносни модели

GM, която внася коли от Южна Корея, Канада и Мексико, е сред най-големите губещи до момента в корпоративна Америка. Базираната в Детройт компания и други автомобилни производители понасят един от най-тежките удари с мито от 25% върху повечето вносни коли. Отделни мита върху вносните части също се отразяват на автомобилите, произведени в американски автомобилни заводи.

Конкурентът Ford Motor, която произвежда в родината 80% от колите, които продава в САЩ, съобщи на 5 май, че митата ще намалят печалбата преди лихви и данъци с около 1,5 млрд. долара тази година. А производителят на мотоциклети Harley-Davidson счита, че митата може да му струват 175 млн. долара тази година.

Не само американските автомобилни компании понасят удар. Японската Toyota Motor съобщи в четвъртък, че американските мита ще намалят оперативната ѝ печалба с 1,3 млрд. долара само през първите два месеца от 2 април, който Тръмп нарече своя „Ден на освобождението“ в търговията.

Други промишлени компании също усещат удара върху печалбите си от митата. Procter & Gamble счита, че сегашните и предлаганите мита може да добавят 1 млрд. долара до 1,5 млрд. долара към годишните му разходи. Гигантът в потребителските стоки планира да компенсира това отчасти като повиши цените на продуктите си.

„Това не е незначително“, коментира главният финансов директор на P&G Андре Шултен при представянето на доклада на компанията на 24 април.

Stanley Black & Decker, която произвежда електрически инструменти и косачки, счита, че брутното въздействие от митата ще достигне 1,7 млрд. долара на годишна база. Дори с промени във веригите за доставки и повишенията на цените за смекчаване на удара компанията все пак очаква печалбата ѝ да намалеее с около 15% тази година. Това е при положение, че сътресенията не ограничат търсенето над нивото, до което компанията може да сдържи щетите чрез понижения на разходите.

„Повишения на цените ще бъдат необходими на американския пазар поради сегашните мита и ние задействахме значително увеличение през април“, каза главният изпълнителен директор на Stanley Доналд Алън пред анализатори на 30 април. Той допълни, че компанията е уведомила клиентите си, че вероятно ще са необходими още действия, ако съществуващите мита останат на сегашните си нива.

Въздействие върху промишлеността

Гигантът в аерокосмическия и отбранителния сектор RTX Corp. съобщи на 22 април, че се готви за удар от 850 млн. долара върху оперативната си печалба, дори с усилията си за смекчаване на последиците. Honeywell International, GE HealthCare Technologies и GE Aerospace прогнозират удар през 2025 г. от митата от порядъка на 500 млн. долара преди отчитането на промените във веригите за доставки и повишенията на цените.

Boeing очаква митата да увеличат производствените му разходи с под 500 млн. долара годишно, включително с данъка от 10% върху големи компоненти за модела му 787 Dreamliner, който се произвежда в Япония и Италия. Последиците може да се влошат, ако ЕС се присъедини към Китай в налагането на реципрочни мита, които ще направят самолетите на Boeing твърде скъпи за местните купувачи.

3M съобщи пред инвеститори на 22 април, че митата ще ѝ струват 850 млн. долара на година, но само ако тя не предприеме стъпки за смекчаване на последиците. Производителят на диверсифициран индустриален продукт заяви, че планираните контрамерки ще намалят опасността за печалбата му тази година до под половината от тази сума.

Danaher Corp., която произвежда оборудване за диагностика, заяви пред анализатори на 22 април, че прогнозира удар от митата от 350 млн. долара, но той вероятно ще намалее, тъй като тя предприема стъпки за компенсиране на щетите като добавяне на надценки и преместване на производство. А химическият гигант Dupont de Nemours предприема мерки да намали очакваните разходи от митата от 500 млн. долара на 60 млн. долара, или около 10 цента на акция.

„Нашите екипи анализират внимателно динамиката при веригите за доставки, работят с нашите клиенти и база от доставчици и активно обсъждат действия за смекчаване на митата, включително преместване на производство, алтернативни източници, повишения на цените и изключения за продукти“, коментира главният изпълнителен директор Лори Кох пред анализатори на 2 май.

Прехвърляне на разходи

GE Vernova, енергийният бизнес, който GE отдели миналата година, очаква митата да добавят разходи от 400 млн. долара тази година. Компанията планира да компенсира тези последици, като прибегне до мерки за защита от инфлация и клаузи в договорите за промяна на закони, за да прехвърли някои от разходите от митата на потребителите, като в същото време намали и разходите и реорганизира веригите си за доставки, за да ограничи зависимостта си от Китай.

Компанията за медицински инструменти Thermo Fisher Scientific и Johnson & Johnson заявиха, че очакват да загубят по 400 млн. долара от митата през 2025 г. Друга фармацевтична компания, Merck & Co., заяви, че митата ще ѝ струват 200 млн. долара тази година.

Дори компаниите за хранителни стоки са засегнати от вносните мита. Hershey заяви, че очаква разходи за 15 млн.-20 млн. долара заради митата през второто тримесечие. Но с намаляването на наличностите от какао производителят на шоколад и бонбони съобщи, че очаква митата да повишат разходите със 100 млн. долара през третото и четвъртото тримесечие преди отчитането на компенсиращите действия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:30 | 11.05.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Икономика и макроданни виж още

Коментари

Финанси виж още