Мотото на българския павилион на Експо 2025 е "Еволюция с природата". Това съобщи Искрен Кръстев, част от екипа, който ще реализира идейното предложение за визуалното представяне на България на изложението в Осака, по време на бизнес закуска на Японско-българската бизнес асоциация (ЯББА).
Изложението ще се състои в Осака в периода от 13 април до 13 октомври, а Денят на България ще бъде на 18 май 2025 година и ще бъде отбелязан със специална програма. Очаква се изложението да бъде посетено от над 28 милиона души, 90 на сто от които да са от Япония. България се надява да посрещне значителна част от тях в собствения си павилион, който ще бъде достъпен за посетители 12 часа на ден, 7 дни в седмицата, в продължение на 27 седмици.
158 страни ще участват в Световното изложение ЕКСПО 2025 в Осака, а през май се очаква посещение в Осака да направи българският президент Румен Радев.
Българският павилион на Експо 2025 в Осака ще бъде живо пространство, което цели да обедини минало, настояще и бъдеще в името на сътрудничеството и съпричастността. Чрез насочено преживяване посетителите ще се потопят в българската култура, история и наука, ще се докоснат до най-живописните кътчета на страната. В зона на бъдещето ще оживеят хоризонтите пред човечеството чрез 360-градусова проекция. С интерактивен подход всеки посетител ще може да сподели своите ценности за утрешния ден. С помощта на изкуствен интелект посланията ще бъдат изписани и ще формират динамично художествено произведение, което ще се визуализира пред следващите гости.
Тази година България ще бъде представена със собствен павилион от най-висок клас в зона А, сред най-престижните локации на изложението, разположен между павилионите на Сингапур и Нидерландия, срещу един от главните входове на Експо центъра, което гарантира отлична видимост и висока посещаемост, каза Бойко Таков, изпълнителен директор на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП). Подтемата на изложението, в която попада и нашият павилион, е спасяване на животи и обхваща предизвикателствата, които застрашават хората и живота на планетата. Тази подтема е свързана с области като здравеопазване, благосъстояние, мир, човешка сигурност и достойнство.
Завръщането на японския бизнес в България и положителните взаимоотношения между двете страни могат да доведат да нов "златен век“ в обмена между Япония и България, като отправна точка за това може да бъде предстоящото Световно изложение ЕКСПО 2025 в Осака, посочи Хисаши Мичигами, посланик на Япония в България.
Световното изложение ЕКСПО 2025 в Осака е посветено на бъдещето и напредналите технологии, припомни дипломатът.
По думите му японците и хората по света имат ясното разбиране, че напредналите технологии и човечността са еднакво важни, като технологията сама по себе си не е достатъчна, а по-скоро трябва да бъде използвана като помощно средство.
Мичигами разказа, че през 1970 г., едва 11-годишен, е посетил изложението в Осака година шест пъти, и си припомни, че тогава е имало камъни от Луната в два павилиона – на САЩ и на СССР, което е привлякло милиони посетители. Изложението винаги събира огромни тълпи от посетители, каза Мичигами, посочвайки, че предишното изложение в Осака е било посетено от 64 млн. души.
Посланикът припомни участието на България със собствен павилион и на изложението през 1970 година, посочвайки, че лично си спомня триъгълната визия на българския павилион. По думите му тогава императорът на Япония посещава българския павилион, като това всъщност е началото на "Мейджи български йогурт“ (Meiji Bulgaria Yogurt), тъй като императорът и императрицата са опитали кисело мляко именно там и много са го харесали – нещо, което е било забелязано от компанията, която е започнала да развива продукта в Япония.
България разглежда Япония като стратегически партньор в Азия
България разглежда Япония като стратегически партньор в Азия, заяви министър на икономиката и индустрията Петър Дилов. Той съобщи, че е в процес на подготовка голяма бизнес делегация от японски компании, водена от заместник-министъра на икономиката, търговията и индустрията на Япония през юни. Наред с това Министерството на икономиката и индустрията планира активно да се включи и в Експо 2025 г. в Осака с организирането на събитие с икономически характер с участието на компании на място.
По думите на министъра България има какво да предложи на японските компании, като той посочи благоприятните възможности за дейности в областите: информационни и комуникационни технологии, електроника и електротехника, машиностроене, високотехнологични производства и услуги, селско стопанство и хранително-вкусова промишленост, транспортна и логистична инфраструктура.
Дилов също напомни за участието на България в изложението в Осака през 1970 г., след което започва дългогодишното партньорство между "Ел Би Булгарикум" и "Мейджи" и разпознаваемостта на България в Япония. „Убеден съм, че добрите взаимоотношения ще се засилят след представянето на България на Експо Осака 2025 и то ще допринесе за позиционирането на България като високотехологична, привлекателна бизнес и инвестиционна дестинация“, каза Дилов.
Той съобщи, че през 2024 г. търговският оборот на страната ни с Япония е 270 млн. долара, което по думите му не отговаря на съществуващия потенциал. Той изтъкна, че България се стреми да насърчава и износа на продукти с по-висока степен на преработка, машини и машинни компоненти.
Японският бизнес в България
Японският бизнес се завръща в България, което предполага, че сътрудничеството между двете страни може да навлезе в нова фаза. За целта България трябва да се препозиционира - не само като страна на киселото мляко и розовото масло, но и като добра среда за правене на бизнес. Това заяви заместник-министър председателят и министър на иновациите и растежа Томислав Дончев.
Дончев отбеляза, че е изключително доволен, че България има възможността да работи с японската корпорация Toshiba по възстановяването на ключов инфраструктурен обект като ПАВЕЦ "Чаира", добавайки, че самият обект всъщност е строен от същата компания преди 35 години.
"България е добре известна в Япония с киселото мляко, с розовото масло, с големите и силни мъже - нещо, от което ние не се отричаме, но твърдя, че България трябва да бъде препозиционирана. Освен всичко това България трябва да бъде известна с добрата среда за правене на бизнес, с уникалните ни постижения в сферата на науката, информационните технологии, машиностроенето, изкуствения интелект, което ще отвори нови възможности за развитие", каза Дончев.
България - стратегически партньор на Япония за региона на ЦИЕ
България може да бъде един истински стратегически партньор на Япония за региона на Централна и Източна Европа, не само със своето стратегическо географско положение, а и с качествения човешки капитал, със своята стабилност, социално-икономическа среда и условията за инвестиции и правене на бизнес в България, каза президентът Румен Радев.
Държавният глава посочи, че участието на България в световното изложение ЕКСПО 2025 в Осака ще даде възможност на страните да демонстрират онова, което ги сближава – вековни култури, древни традиции и водещите успехи в науката, икономиката и високите технологии.
(по БТА)