Повече са били кандидатите за парламента и по-малко пари са похарчени за финансирането на предизборните кампании. Това показват данните на Сметната палата при сравнението на два поредни избора за Народно събрание - от 9 юни 2024 г. и от 2 април 2023 г.
Според данните от одитните доклади на Сметната палата на 9 юни 2024 г. общият размер на финансиране на кампанията на всички 31 участници в изборите е 6 967 862 лв. Година и два месеца по-рано в състезанието за народни представители са участвали общо 23 партии, коалиции и инициативни комитети, като са разполагали със 7 355 607 лв. Привлечените от партиите средства за предизборни кампании са намалели с 387 745 лева, но пък участниците са се увеличили с осем.
След изборите на 9 юни 2024 г. Сметната палата е одитирала 24 участника - 14 политически партии и 10 коалиции от партии. Общият размер на финансиране на одитираните участници е близо 6,7 млн. лв. Седем неодитирани участника – 6 политически партии и една коалиция от партии, са разполагали с 280 309 лв.
От установения общ размер на приходите на одитираните участници в изборите от 6,6 млн. лв., 2,6 млн. лв. са за партиите, а близо 4 млн. лв. - за коалициите. Шестнадесет от одитираните участници отчитат средства за медийни пакети в общ размер от 564 862 лв. (според информация от Централната избирателна комисия). Приходите на партиите са формирани от собствени средства - 1,8 млн. лв., дарения от физически лица – 305 852 лв., предоставени средства от кандидати – 181 988 лв., средства за медийни пакети по реда на чл. 178 от Изборния кодекс (ИК) – 324 780 лв. Коалициите са получили приходи от собствени средства на политическите партии, участващи в тях – 2,7 млн. лв., дарения – 204 594 лв., финансирания от кандидати – 811 986 лв., средства за медийни пакети – 240 082 лв.
Одитът установява, че проверените участници в изборите са получили общо 361 дарения от физически лица и финансирания от кандидати, надвишаващи минималната работна заплата (за одитирания период тя е 933 лв.), за които всички дарители/кандидати са представили декларации за произход на средствата.
Извършените разходи от одитираните участници в изборите са в общ размер на 5,4 млн. лв., като партиите са похарчили 2,6 млн. лв., а коалициите – 2,8 млн. лв.
Най-голям дял в общия размер на разходите имат плащанията за външни услуги – 4,7 млн. лева (88 на сто), като за медийни услуги са близо 3 млн. лева., за консултантски услуги – 21 909 лв., за плакати, флаери, диплянки, брошури – 763 215 лв., за масови прояви (публични събрания, концерти и др.) – 74 037 лв.
(БТА)


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни