IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Удо Джейкъб: Дезинформационните наративи вече не идват само от руски източници

Сред най-често срещаните теми са икономическият колапс, критики срещу НАТО и ЕС, скептицизъм към еврото, коментира експертът от Центъра за информация, демокрация и гражданство към Американския университет

11:01 | 28.06.25 г.
Д-р Джейкъб Удо-Удо Джейкъб. Снимка: Bloomberg TV Bulgaria
Д-р Джейкъб Удо-Удо Джейкъб. Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Мрежата за разпространение на руска дезинформация „Правда“, активна и в България, еволюира и използва все по-усъвършенствани методи за влияние. Това показва втората част от съвместен доклад на Центъра за информация, демокрация и гражданство (CIDC) към Американския университет в България и Sensika Disinformation Observatory. Изводите коментира д-р Джейкъб Удо-Удо Джейкъб от Центъра за информация, демокрация и гражданство към Американския университет в България, в предаването "В развитие" по Bloomberg TV Bulgaria.

По думите му дезинформационните наративи вече не идват само от руски източници, а все по-често преминават през български канали. Над 70% от съдържанието се разпространява от местни усилватели, главно в Telegram, Facebook и X. Според него целта е постигане на „повишена автентичност“ и прикриване на руския произход на посланията.

„Когато започнахме проучването в края на миналата година, наблюдавахме, че повечето източници в канала са руски. На практика те взимаха материали, наративи или статии от руски източници, включително официални руски канали и ги усилваха чрез местни канали“, коментира Джейкъб.

Сред най-често срещаните наративи са икономическият колапс, критики срещу НАТО и ЕС, както и скептицизъм към въвеждането на еврото. Особено активна е пропагандата по теми, които съвпадат с актуални събития като умората от войната в Украйна.

Д-р Удо Джейкъб акцентира върху използването на т.нар. „рефлексивен контрол“ – съветска стратегия за влияние, която цели манипулиране на средата за вземане на решения, така че жертвата да възприема внушените идеи като собствени. Според него изкуственият интелект вече играе роля в динамичното адаптиране на тези наративи в реално време.

Фейсбук се оказва особено уязвим канал, тъй като доверието в информацията идва не от източника, а от приятели, роднини и познати, коментира гостът, според когото това придава легитимност на дезинформацията. Той подчерта, че проверката на фактите е важна, но не е достатъчна – необходимо е повишаване на медийната грамотност и т.нар. когнитивна устойчивост сред гражданите.

Целия разговор може да гледате на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:16 | 29.06.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Политика виж още

Коментари

Финанси виж още