fallback

Пазар за 17,3 млрд. долара: Как Гърция помага на Путин да продава петрол

Гръцки, кипърски и малтийски корабособственици помагат на Русия да намери нови купувачи в цял свят

13:26 | 07.07.22 г. 17
Автор - снимка
Създател

Георгиус Прокопиу е смятан за спасител в Германия. Ако през следващата зима газовите отоплителни уреди в германските домове не излязат от строя, това поне малко ще се дължи и на него. В началото на май гръцкият корабособственик подписа договор за чартиране на два плаващи терминала за втечнен природен газ (FSRU) с федералния министър на икономиката на Германия Роберт Хабек във Вилхелмсхафен. Прокопиу дава под наем специалните си кораби Transgas Force и Transgas Power на германското правителство. Те трябва да помогнат на страната да стане по-малко зависима от руския доставчик „Газпром". Той бил „много щастлив, че може да помогне за прехода към бъдеще с по-малко въглеродни емисии", заяви 76-годишният грък на церемонията.

Но гръцкият магнат, който живее и работи край бреговете на Атина на своята 106-метрова мегаяхта Dream, помага не само на Германия, но и на Владимир Путин. Прокопиу и други гръцки корабособственици транспортират руски нефт и газ през всички световни океани със своите танкери - и по този начин помагат на владетеля на Кремъл да пълни хазната си за войната в Украйна - с износ на суровини. 

Корабособственици от Кипър и Малта също са в големия бизнес. Според проучване на неправителствената организация Global Witness, което се основава на данни от американско-британския наблюдател на финансовите пазари Refinitiv, танкери на гръцки, кипърски и малтийски корабособственици са транспортирали около една трета от износа на петрол от руски пристанища преди началото на войната в Украйна.

През май корабите на тези три държави от ЕС вече представляват дял от повече от 50%. Според Global Witness от началото на войната гръцки, кипърски и малтийски танкери са превозили 178 млн. барела руски петрол на пазарна стойност 17,3 млрд. долара. Пропуск в санкциите на ЕС е, че Европа вече не иска да купува петрол от Русия, но на европейските корабособственици е позволено да помагат на Русия да намери нови клиенти. По този начин европейците рискуват да нарушат принципа си, че санкциите трябва да навредят повече на Русия, отколкото на ЕС.

Пропускът е умишлен. Първоначално в Брюксел имаше желание да се блокира търговията с петрол. Корабите, които са собственост на европейци или плават под европейски флаг, вече да не могат да превозват руски петрол. Това беше включено в предложенията на Европейската комисия за петролното ембарго. Но през седмиците на преговори държавите членки смекчиха текста. По-специално Унгария се разбунтува, докато не получи изключение за петрола, доставян по тръбопроводи от руски източници. Покрай този спор Гърция отмени и разпоредбите за транспортиране на петрол. В окончателния текст на шестия пакет от санкции съответният параграф беше изцяло заличен - успех за корабоплавателните държави Гърция, Кипър и Малта и тяхното лоби на корабособственици.

„Няма никакво основание за това от гледна точка на съдържанието", казва пред Handelsblatt председателят на Комисията по европейски въпроси в Бундестага Антон Хофрайтер (Зелените). „Такива резултати се получават, защото в ЕС всяка страна има право на вето, а водещи държави като Германия и Франция не подкрепят в достатъчна степен по-малките страни". Без забраната за транспортиране на петрол ембаргото не нанася особени вреди, казва той. „Вместо това всяка страна, която продава петрол, печели от високата цена. Толкова малко постигаме“.

Това, което е останало в текста, е забраната за застраховане. По данни на Центъра за изследвания в областта на енергетиката и чистия въздух (Crea) досега 97% от доставките на руски петрол от Великобритания, Норвегия и Швеция са застраховани. Това е забранено след влизането в сила на петролното ембарго за застрахователните дружества в държавите от ЕС, както и за Великобритания и Норвегия, които не са членки на ЕС. Все още не е ясно до каква степен азиатските финансови институции могат да поемат тази дейност. Но тъй като е предвиден преходен период от шест месеца, собствениците на танкери имат достатъчно време да намерят нова застраховка извън ЕС. „Спирането на транспорта би било най-малкото, което бихме могли да направим", казва Хофрайтер. „Гръцките корабособственици биха могли да бъдат компенсирани“.

Путин може да разчита на гръцките корабособственици и за износа на газ. Корабната компания Dynagas LNG Partners LP на Георгиус Прокопиу, която е листната на Nasdaq в Ню Йорк, управлява шест танкера за втечнен природен газ (LNG). Корабите носят имена на руски реки като „Река Амур", "Река Об", „Река Енисей" или „Река Лена". Те плават под флага на Република Маршалови острови - островна държава в Океания с 53 000 жители.

Прокопиу е дал под наем три от шестте танкера за втечнен природен газ на руската държавна корпорация „Газпром". Договорите са за 2026 и 2028 г., а още два танкера ще работят за "Ямал СПГ" до 2034 г. Компанията е мажоритарна собственост на Novatek, втората по големина газова група в Русия. "Ямал" добива и втечнява природен газ на едноименния полуостров в руската Арктика.

Корабите на този гръцки магнат играят ключова роля в това отношение: те са построени в съответствие с 1А и по този начин могат да транспортират руския втечнен природен газ от Северния полярен кръг през цялата година. Нетъргуваната на борсата корабна компания Dynagas LTD на Прокопиу е дала под наем няколко газови танкера и на „Новатек“. Според корабната компания танкерите на Dynagas LNG Partners, които са били наети от „Газпром, „Река Об", "Clean Energy" и „Река Амур", де факто плават за Федералната република от април насам: договорите за наем на трите кораба са били прехвърлени на Федералната мрежова агенция с прехвърлянето на Gazprom Germania към Германия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:42 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Енергетика виж още