Още при сключването му договорът с „Боташ“ е бил ненужен, коментира министърът на енергетиката Жечо Станков в интервю за Българската национална телевизия (БНТ).
По думите му държавният газов доставчик „Булгаргаз“ е знаел към онзи момент точно колко газ изискват клиентите му към следващата година. Такъв е бил случаят и в края на 2022 г., когато са разписвани договорите, посочва Станков.
Той обясни, че тогава са били необходими 25 единици газ за консуматорите, като 10 единици са осигурени по дългосрочния договор с Азербайджан, а други 10 – от подписани дългосрочни договори с Гърция, по които реално са доставяни 15 единици синьо гориво, т.е. консумацията е била обезпечена.
В допълнение към това, България е разполагала с още 4 единици газ в подземно хранилище, добавя Жечо Станков.
По думите му, заради договора с „Боташ“ са подписани 8000 сделки на борсата, от които 7000 са на загуба за "Булгаргаз". Според него е имало толкова много газ, че руско синьо гориво е продавано на половин цена в Гърция.
„Оставихме държавната компания с нула лева кредити и зависимости, а в момента я заварваме с над 1,8 млрд. лева дългове“, казва Жечо Станков.
Относно твърденията, че договорът е изгоден, но не се ползва, министър Станков коментира, че от подписването на договора през 2022 г. той е ползван два пъти, пише БГНЕС.
„Тази висока стойност, която плащаме за транзита през "Боташ", се отрази на високи цени в парното, защото тя няма как да не се отрази в цените на стоките, услугите и енергоносителите. В момента аз и дружествата правим всичко възможно да се ползва този капацитет. Играем все едно на рулетка - капацитетът през "Боташ" оскъпява с над 30% нашия газ, и търсим моменти на пазара, когато цената е по-ниска“, посочва той.
Според него другите страни казват, че им е по-евтино да внасят природен газ през гръцки терминали, където цената им е два пъти и половина по-ниска, отколкото през договора с "Боташ". Той се пита защо договорът не е сключен с Гърция в такъв случай, а вместо това е подписан контракт без клауза за прекратяване и милиарди компенсация при предсрочно прекратяване.
„Купили сме си винетка за ТИР за магистрала, по която най-много може да се движи ван. Дори и да можем да доставяме всички количества газ, той не може да бъде използван“, коментира Жечо Станков.
Той посочва, че най-доброто решение за България е този договор да бъде прекратен. След посещението на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов в Турция и разговора му с турския президент Реджеп Тайип Ердоган са започнали динамични двустранни срещи по договора, пояснява министърът.
„Преди две седмици колегите от "Боташ" бяха в София. Търсим най-добрия вариант, тъй като възможността за предоговаряне се отваря само веднъж“, казва той.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа