fallback

Барселона ще използва приходите от туристическата такса за по-зелени училища

100 млн. евро от туристическата такса ще отидат за инсталиране на термопомпи и слънчеви панели в държавни училища в града

19:15 | 19.02.24 г. 2

Една от водещите туристически дестинации в Европа не харесва туристите или поне с такова впечатление остават те, когато четат негостоприемните лозунги, изписани със спрей от местни жители в Барселона, пише Bloomberg.

Сега градът има план, който може да намали фобията от туризма и в същото време да помогне за приспособяването му към климатичните промени.

Градският съвет в Барселона задейства нова стратегия за насочване на 100 млн. евро от туристическата му такса – таксата, която туристите виждат в края на сметката си за хотел, към фонд, който ще инсталира термопомпи и слънчеви панели в държавни училища.

Използването на таксата за дългосрочни зелени ползи може да промени възприятието за неудобства, причинявани от гостите на града. Барселона, където живеят 1,6 млн. души, всяка година приема около 7 млн. туристи, които засилват натиска върху вече притиснатия сектор на услугите като извозване на отпадъци. За да се справят с това, местните власти налагат туристическа такса от 2,75 евро на човек за всяка нощувка в града и ще я повишат до 3,25 евро от 1 април.

„До момента използвахме средствата от тези такси, за да компенсираме последиците от туристите върху града, включително услугите за почистване, безопасност и обществен транспорт“, казва Йорди Валс, ръководител на отделя за икономика и туризъм в Барселона. „Тази година решихме да направим още една крачка и да използваме средствата от данъка за финансиране на обществени услуги от гледна точка на климата“, допълва той.

Плажуващи на препълнения плаж Барселонета в Барселона, август 2021 г. Снимка: Анхел Гарсия/Bloomberg

Климатът на Барселона, която се намира на средиземноморския бряг, се променя бързо със затоплянето на света. Градът става все по-горещ и сух през последните години и по-рано този месец властите обявиха извънредно положение заради липсата на вода на фона на тригодишна суша, която е най-тежката в историята.

Високите температури и по-дългите горещи вълни принуждават градските власти да отварят климатични убежища, където хората могат да се разхлаждат през юли и август. Но повишаването на температурите по време на училищния срок през юни и септември превръща децата и класните стаи, в които те прекарват много време, нов фокус на внимание.

С фонда от туристическата такса Барселона очаква да инсталира охладителни системи, захранвани със слънчеви панели на покрива, в общо 170 училища до 2029 г. Когато е възможно, стари и замърсяващи газови бойлери ще бъдат заменяни с термопомпи.

„Климатичните промени се отразяват на децата и на училищата ни, нашата инфраструктура вече не е подходяща. Училищният проект значително подобрява образованието като публична услуга и в същото време намалява емисиите от въглероден диоксид“, казва Валс.

Властите планират да инсталират слънчеви панели на обща площ от 181 хил. кв. м в различните училища. Тъй като те вероятно ще произвеждат повече енергия, отколкото училищата се нуждаят, властите искат съседите и други близки обществени сгради да използват излишъка, с което ще намалят разходите им за ток и ще осигурят и на тях чиста енергия.

Планът на Барселона може да се превърне в модел за други европейски градове, които също трябва да се справят с климатичните промени и бума на посетители. В Италия Венеция набра 37 млн. евро от туристически такси през 2023 г., като хотелите вече таксуват гостите с между 1 и 5 евро на нощувка. Засега действащото законодателство принуждава града да инвестира средствата в услуги и проекти, които пряко или непряко са свързани с туризма, включително служители на силите за сигурност, патрулиращи в центъра на града, в който всеки ден се стичат хиляди туристи.

Туристическата такса във Венеция допринася и за традиционни културни събития като Festa del Redentore през юли, както и за опазването на природното и артистичното наследство в града като култовите опера „Ла Фениче“ и Театро Голдони.

Гондолиери превозват туристи по канал във Венеция през април 2023 г. Снимка: Андреа Мерола/Bloomberg

Тъй като туристите, които посещават града само през деня, не плащат съществуващата туристическа такса за нощувка, от 25 април градът ще им налага нова дневна такса от 5 евро в най-натоварените дни през пролетта и лятото. Входната такса цели да намали негативните последици от масовия туризъм и да помогне за опазването на наследството на града.

„През 2025 г. планираме да използваме част от средствата, за да намалим такса смет за местните жители, която е много висока заради големия брой туристи, идващи тук всеки ден. Останалата част от сумата ще бъде използвата за ремонтни дейности във Венеция“, казва Микеле Зуин, съветник по въпросите на бюджета в града.

Париж, който е най-посещаваният град в Европа, повиши таксата си за нощувка за туристи, отсядащи на по-широкия Ил дьо Франс, с 200% от 1 януари. След повишаването посетителите, които отсядат в еднозвездни хотели, вече трябва да плащат 2,60 евро на нощ, а тези, които избират по-луксозни хотели, плащат 14,95 евро на нощувка спрямо съответно 80 евроцента и 4,60 евро преди промяната.

Правителството очаква да събере над 200 млн. евро, които са необходими тази година за подобряване на транспорта, като удължаване на линиите на метрото и на влаковете преди Летните олимпийски игри 2024, които са рекламирани като най-зелените игри до момента. То цели също да задели около 11 млн. евро за създаване и поддържане на зелени площи.

Посетители на мястото близо до Айфеловата кула, където се намира часовникът, отброяващ оставащото време до началото на Олимпиадата в Париж през септември 2023 г. Снимка: Андреа Мантовани/Bloomberg

В същото време в Барселона не всички са убедени, че новите планове за туристическата такса ще бъдат достатъчни, за да компенсират последиците от допълнителните посетители.

Много повече може да бъде направено с милионите евро, които туристите наливат в града всяка година, казва Жанет Санц, член на градския съвет и вицепрезидент за климатичните действия в област Барселона. Значителна част от таксата продължава да отива за реклама на града чрез туристически панаири и събития, а парите според нея биха били използвани по-добре за нови велоалеи и разширяване на зелените площи.

„Няма нужда от реклама на толкова известен град. Всички искат преживяването Барселона“, казва Санц.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:22 | 19.02.24 г.
fallback
Още от Екология и ESG виж още